divendres, 25 de novembre del 2022

OCULTS

"No mires a los ojos" (Félix Viscarret, 2022) pren el seu títol d'una cançó de Golpes Bajos que va sonar força durant els anys vuitanta, la lletra de la qual resumeix el problema del seu protagonista (excel·lent Paco León), un individu misantrop, sense habilitats socials, que, per un estrany atzar, viu ocult rere un armari al dormitori d'una família que també arrossega alguns traumes, en particular la dona (Leonor Watling). 

Allò que prometia ser una trama de suspens acaba esdevenint un conte sobre la solitud i l'enyor dotat de cert alè poètic. Li perdonarem algun gir de guió massa obvi que té a veure amb Iñaki Gabilondo. I no diré més. 

Ens ha recordat un altre títol espanyol sobre un paio que viu amagat, tot i que, en aquest cas, no per voluntat pròpia, si més no en un principi. 

"La trinchera infinita" (Jon Garaño, Aitor Arregi, José Mari Goenaga, 2019) parla dels talps, dels homes que, a causa de la Guerra Civil i per salvar la pell, van romandre ocults en un amagatall durant anys (més de trenta, en aquest cas). 

La història és colpidora i el film està ben planificat a partir del punt de vista del protagonista. Però no seria la gran pel·lícula que és sense la interpretació impagable d'Antonio de la Torre, qui deu ser l'únic actor capaç de ser eloqüent mentre es limita a cruspir-se un plat de llenties.

5 comentaris:

Pedro Rodríguez ha dit...

tengo pendiente de ver "No mires a los ojos", título que me recuerda a la mítica canción de Golpes Bajos, pero me gustó "La trinchera infinita", a pesar de la trillada premisa (me llegaron ecos de "Los girasoles ciegos") y de la cual destaco su carácter íntimo y conmovedor.

Paco León, a diferencia de su hermana, tiene talento. "Arde Madrid" es una de las mejores series españolas de los últimos años.

Un abrazo.

Cinefilia ha dit...

No havia reparat fins ara en la pel·lícula de Félix Viscarret, però el teu comentari m'ha fet venir ganes de veure-la. Tampoc he vist "La trinchera infinita", o sigui que tinc feina per endavant.

Una abraçada.

ricard ha dit...

Pedro: La referencia a la canción de Golpes Bajos no es nada casual, como podrás descubrir cuando veas la película. Y estamos de acuerdo en que "La trinchera infinita" no es tan original; y podríamos citar otros precedentes, como el "Mambrú se fue a la guerra" de Fernando Fernán Gómez. En cualquier caso, la película tiene suficiente entidad y las interpretaciones de Antonio de la Torre y Belén Cuesta son memorables.

Coincido contido en que "Arde Madrid" es una serie excelente. La hermana de Paco León puede que no tenga el mismo talento, pero es una notable actriz de comedia y, además, muy guapa (a mí me lo parece).

Juan: Tampoc és que "No mires a los ojos" sigui esplèndida; el guió i el ritme no estan aconseguits del tot. Però, en qualsevol cas, em va semblar una proposta diferent.

"La trinchera infinita" juga la carta del film de qualitat, avalat per un tema molt lligat a la memòria històrica. En qualsevol cas, està realitzat amb molta cura i, com vinc repetint, molt ben interpretat.

Una abraçada.

Fran ha dit...

Hola Ricard!
La de veces que escuche esa canción de mis paisanos Golpes Bajos, pues la verdad que el planteamiento me resulta de lo mas curioso, la veré sin duda.
En cuanto a "La trinchera infinita", me parece extraordinaria, la recomendé a varias personas y hubo quien se quejo de que les costaba entender lo que decían, precisamente uno de los directores comentaba lo mucho que hicieron hincapié en el aspecto del acento. Dificultades a un lado y sin animo de sentar catedra, creo que tenemos un problema en este pais después de tanto cine doblado, el odio se nos ha acomodado y en cuanto nos sacan del castellano neutro nos perdemos. Es impresionante como la presencia de una persona puede provocar tanto miedo y tensión, al menos eso es lo que me pasaba cada vez que aparecía el vecino por la casa.
Saludos!

ricard ha dit...

Realmente, "La trinchera infinita" te mantiene en vilo durante buena parte de su metraje. A mí también me cuesta seguir los diálogos y creo recordar que, cuando la ví por televisión, puse los subtítulos para sordos (no es broma).

Saludos.