dimecres, 3 de setembre del 2025

EL ODIO

"El odio" (Mathieu Kassovitz, 1995) ha esdevingut un títol de culte, però també arrossega certa fama de sobrevaloració. Em feia no sé què revisar-lo per por de trobar-lo obsolet, sobretot ara que han proliferat altres retrats de la difícil situació a les banlieues parisenques (em venen a la memòria "Los miserables", de Ladj Ly, o, fins i tot, "Los peores" *); la presentació en blanc i negre o la posada en escena més o menys espectacular, amb molt moviment de càmera i algun canvi de diafragma a la manera de Hitchcock ("Vértigo"), Spielberg ("Tiburón") o Scorsese ("Uno de los nuestros"), també podien contribuir a la sensació d'estar davant d'un film pretensiós, envellit prematurament. 

Com sigui, constato que "El odio" resulta un títol francament entretingut. Les aventures dels tres protagonistes (un jueu, un negre, un àrab) al barri i durant una incursió al centre de París que acaba amb una llarga deambulació nocturna contenen moments de surrealisme genuí, en un vàter públic o en un pis luxós on viu un individu sinistre del qual només sabem que li diuen Astèrix; l'escena a la galeria d'art o les topades amb la policia i amb una colla de skins són més previsibles, però també necessàries, i tot plegat fa que acabem comprenent qui són aquests joves sense futur, fins i tot podem estimar-los perquè, més enllà de la seva condició de petits delinqüents i poca-soltes, resulten entranyables i amics dels seus amics. D'aquesta manera, el final, tal vegada massa truculent, esdevé més impactant; i l'obvietat del discurs cedeix davant el retrat humà. I, què cony!, que parlar de l'odi als carrers no és una qüestió obsoleta, sinó, per desgràcia, més vigent que mai. 

(*) "Los peores", dirigida per Lise Akoka i Romane Gueret el 2022, és un curiós exercici de cinema dintre el cinema: un equip de rodatge contracta nens que viuen en un barri a Boulogne-Sur-Mer per, presumptament, fer d'ells mateixos; però l'afany de realisme podria implicar, paradoxalment, certa manipulació, suggerida des del títol (per què hem de triar els pitjors?). 

Cassel vs. De Niro?