dissabte, 21 d’octubre del 2023

EN CURT

La pregunta no és d'on li va venir a Almodóvar la idea de fer un curt (mitja hora) que pretén ser el western gai definitiu, sinó com va entabanar dos bons actors americans com Ethan Hawke i Pedro Pascal per protagonitzar aquesta "Extraña forma de vida" (2023), que no seria una mala pel·lícula si poguéssim trobar-li una raó de ser. 

Hi ha una història d'amor amb un passat (el flash-back en què disparen sobre les botes de vi resulta innecessari), cavalcades al desert i un enfrontament armat a tres bandes. Però Almodóvar no és ni Sergio Leone ni Tarantino. Almodóvar és Almodóvar i, darrerament, abusa de les frivolitats. 

Encara en format de curtmetratge, em va semblar més brillant l'aportació (o aportacions) de Wes Anderson, de qui Netflix presenta quatre breus adaptacions de relats de Roald Dahl, totes del 2023: "La maravillosa historia de Henry Sugar", "El cisne", "El desratizador" i "Veneno". 

Anderson ja havia demostrat la seva desimboltura en el format curt ("Hotel Chevalier", del 2007, és enlluernadora) i ja havia adaptat Dahl a "Fantástico Sr. Fox" (2009). Als curts que presenta Netflix, opta per un recurs (assajat a "El gran hotel Budapest") que consisteix a fer que un narrador -i la resta de personatges- expliqui -expliquin- la història, talment com si ens llegissin el conte, dirigint-se a la càmera mentre Anderson juga amb els decorats, ara més que mai, com si fossin les pàgines d'un llibre infantil. Tot i que els relats resulten més aviat inquietants, ja siguin l'epopeia d'un anglès decidit a veure-hi sense fer servir els ulls ("La maravillosa historia de Henry Sugar"), un cas de bullying més aviat tràgic ("El cisne"), una història sobre un estrany caçador de rates ("El desratizador") o l'anècdota plena de suspens sobre un oficial britànic a l'Índia colonial assetjat per una serp verinosa ("Veneno"). Pel meu gust, els millors són el primer i el darrer, ambdós protagonitzats per Benedict Cumberbatch; però tots els magnífics actors convocats (Ralph Fiennes, Ben Kingsley, Dev Patel, Rupert Friend, Richard Ayoade) s'acoblen perfectament al joc que Anderson ens proposa i, a pesar del hieratisme, propiciat per la fórmula i per l'estil del realitzador, aconsegueixen interpretacions d'una perfecció extraordinària.

9 comentaris:

Trecce ha dit...

Los grandes también tienen obras, digamos mediocres. Lo de las botas de vino, vendrá, supongo, del episodio del Quijote, no olvidemos que Almodóvar es manchego, pero, en efecto, no viene a cuento.

ricard ha dit...

Lo del Quijote tiene su lógica pero habría que verlo también como un homenaje a Peckinpah y la escena de "Grupo salvaje" con prostitutas mexicanas en una bodega. De hecho, la historia de "amistad" entre antiguos camaradas ahora a ambos lados de la ley podría haber sido un guión del director americano.

Puede que todo se reduzca a convertir esa amistad peckinpahiana en una pura relación homosexual, lo cual convertiría el mediometraje en una "extraña forma de parodia". No sé, tendría que venir a contarlo el propio Almodóvar.

Saludos.

Fran ha dit...

Hola Ricard!
A mi me sorprendió en su momento cuando supe del corto, la verdad que todavía no lo he visto así que poco o nada puedo decir. Aunque me da la sensación que voy a coincidir bastante con tu opinión.
En cuanto a como convención Almodóvar a estos dos actores para participar, supongo que puede ser debido al gran predicamento que tiene el director por tierras americanas.
Saludos!

Cinefilia ha dit...

No puc opinar sobre els curts de Wes Anderson, que no he vist encara, però sí sobre el wéstern gai d'Almodóvar que em va semblar, efectivament, un cromo molt acolorit i poca cosa més.

Una abraçada.

Rajani Rehana ha dit...

Beautiful blog

ricard ha dit...

Thank you

ricard ha dit...

Juan: Un cromo. Excel·lent definició.

Una abraçada.

TRoyaNa ha dit...

Ricard,
lo vi ayer y no me terminó de convencer. Desde luego, tiene marca de la casa y algunos signos de identidad del director manchego, pero ese final precipitado y tantos cabos sueltos, me dejaron a medio gas.
Salvando todas las distancias, podría haberse animado a hacer su propia versión de "Brokeback Mountain " pero a su manera y en largometraje, igual nos hubiera convencido más o no. Igualmente, me gustó esa canción de arranque, el colorido, la historia sentimental de fondo , esa pugna de contrarios, esos roles contrapuestos....y ese tándem de actores que son brutales, especialmente , Ethan.
Un abraç

ricard ha dit...

Puede que el planteamiento no diera para un largometraje, pero el resultado me parece demasiado escaso.

Una abraçada.