dimecres, 24 de maig del 2023

EL SILENCIO DE UN HOMBRE

No podíem acabar aquest breu recorregut per l'obra de Melville sense referir-nos al seu film més emblemàtic. "El silencio de un hombre" (1967) té un títol espanyol descriptiu, ja que el protagonista parla més aviat poc, i un títol original més revelador pel que fa a les seves intencions: "Le samouraï". En l'inici del film, un rètol esmenta un fragment del Bushido, segons el qual la solitud del samurai és només comparable a la del tigre a la jungla. 

Jef Costello (Alain Delon) viu en la més absoluta austeritat, amb l'única companyia d'un canari. Una gavardina, un barret i una pistola el converteixen en una ombra quan surt a fer un encàrrec, és a dir un assassinat, que endevinem és el seu ofici. Compleix amb eficàcia, esquiva el setge d'un comissari tan tossut com ho són tots els policies melvillians, però no pot evitar la traïció dels mateixos que li han encomanat la feina. El seu codi d'honor s'imposa fins a les últimes conseqüències. 

Les accions executades amb freda precisió sense necessitat de paraules (o només les justes), les anades i vingudes pels escenaris ideals del director (night-clubs, carrers de París, racons de l'extraradi), les pistoles i la sensació constant d'amenaça, les relacions sense futur amb amants i conegudes, una persecució al metro, una fugida cap a un destí tràgic. Tot això conté el primer film en color de Jean-Pierre Melville, estilitzat però no desequilibrat, mostra perfecta de cinema negre minimalista i existencial.

6 comentaris:

Trecce ha dit...

La película tiene todos los tintes del noir, pero es a la vez una especie de composición un tanto poética sobre la soledad.
Melville crea, junto a Delon, uno de los personajes más complejos y exquisitos de los que se han podido ver en una pantalla de cine y ambos logran culminar uno de los mejores trabajos de sus respectivas carreras.

ricard ha dit...

Totalmente de acuerdo.

Teo Calderón ha dit...


Ahora todos lo sabemos, Melville conseguía con LE SAMOURAÏ su mejor trabajo tras un proceso de perfilamiento y maduración de su estilo narrativo que a partir de aquí llegó a adquirir tal vez más importancia que la propia naturaleza de las historias contadas.
Este film describe la trayectoria ritual de un hombre incapacitado para los sentimientos, enfermizamente solitario, sumido en el silencio, que se mueve con la determinación de un zombi en un mundo irreal e intemporal (hay un buscado anacronismo en la vestimenta de los personajes y la acción avanza en un París nocturno, misterioso y gélido) hasta completar un litúrgico viaje de héroe trágico.
Estamos ante una película de gangsters que contiene muchos de los ingredientes propios de este género, sí, pero la elegancia formal, la atmósfera creada, el tratamiento del color (que casi llega a desaparecer en la película), la concepción del ritmo y la planificación que a veces nos acerca a un ballet fantasmagórico, hacen de LE SAMOURAÏ una gema extraña, hipnótica, escalofriante. Entre las virtudes de la película, claro, hay que destacar el memorable trabajo de composición llevado a cabo por Alain Delon.

ricard ha dit...

El grado de estilización, como bien apuntas, se intensifica en trabajos posteriores, pero la elegancia aquí alcanzada resulta ya difícil de superar.

Saludos.

Fran ha dit...

Hola Ricard!
Poco que añadir a los acertados comentarios y a tu buena critica. Una de esas películas que pertenecen a una categoría especial. Me encanta esa escena cuando va a robar el coche y saca el llavero con todo el montón de llaves. Lo dicho, una autentica joya.
Saludos!

ricard ha dit...

Sí, lo del llavero es memorable.

Saludos.