dissabte, 10 de febrer del 2024

EL ÚLTIMO HURRA

És notòria la predilecció de John Ford per personatges que veuen arribar el crepuscle de les seves vides, habitualment encarnats per en John Wayne: el capità Brittles de "La legión invencible", l'Ethan de "Centauros del desierto", o Tom Doniphon a "El hombre que mató a Liberty Valance". 

A "El último hurra" (1958), però, recorre a Spencer Tracy, un actor menys habitual en la seva filmografia (acompanyat, això sí, per Jeffrey Hunter o John Carradine), en una aventura que no transcorre al Monument Valley sinó als carrers d'una tranquil·la ciutat de Nova Anglaterra. 

Frank Skeffington, l'alcalde irlandès, es prepara per a les eleccions i un cinquè mandat. Té les classes treballadores al seu costat (o això sembla) i els seus mètodes populistes, presentats per Ford amb simpatia evident, són prou eficaços; però s'enfronta al capital i a la televisió, rivals gens fàcils encara que l'altre candidat sigui tan jove com inepte. 

Les escenes de grup -que són quasi totes- estan resoltes pel director amb el seu proverbial sentit de l'humor i del detall. Però el protagonista d'"El último hurra" -títol premonitori- està sol en el fons, ignorat pel seu fill i finalment conscient de la tirania del pas del temps. Més que una sàtira política, el film acaba sent, com quasi tots els dirigits per Ford, una elegia per un temps i un espai pretèrits.

7 comentaris:

Trecce ha dit...

Al parecer, Ford llevaba tiempo pensando en rodar un film de este tipo.

Teo Calderón ha dit...

Sería difícil concebir una carrera como la de John Ford sin un film de las caracte­rísticas del que nos ocupa, sin duda el más cercano a un testamento. Es sereno, lúcido, melancólico, y el autor, a través de las figuras del viejo político y sus fieles colaboradores, se enfrenta con dignidad al final de su mundo y la caducidad de una forma de entender la vida, sobrepasado por una nueva generación en la que no tiene mucha fe, pero que ahí está para hacer mover el mundo. En este sentido, memorable síntesis narrativa es el travelling, sencillo e impresionante, que sigue a Skeffington (Spencer Tracy) tras perder la reelección, caminando solitario en sentido contrario de la muchedumbre que al fondo sigue y aclama al nuevo alcalde.
Asimismo, asistimos con sumo placer no exento de nostalgia a una antológica reunión sentimental de los mejores secundarios del cine americano (muchos de los cuales, integrantes de la llamada "compañía estable"), a los que Ford nunca había amado tanto como en esta ocasión.
Un saludo.

ricard ha dit...

Trecce: La política a nivel local contemplada en forma de sátira asoma en varios de sus westerns, por lo que parece lógico que la abordase como tema central en una de sus películas.

Teo: Un excelente resumen y necesaria la mención a la "troupe" de secundarios.

Saludos.

Cinefilia ha dit...

Tinc molt present la credibilitat que transmetia Spencer Tracy en aquest i d'altres papers que va interpretar en el tram final de la seva carrera.

Una abraçada.

ricard ha dit...

Un actor extraordinari.

Una abraçada.

ethan ha dit...

Extraordinaria película, otra obra maestra del maestro. Un tema recurrente en la filmografía de Ford, tú has nombrado unas cuantas películas donde la nostalgia por un tiempo pasado es el asunto central. Aquí también, con respecto a la política, pero también en lo personal (el cuadro de la mujer amada siempre presente).
Saludos!

ricard ha dit...

La pérdida de un ser querido también es un motivo frecuente en sus películas.

Saludos.