diumenge, 2 d’abril del 2023

LA ORGANIZACIÓN CRIMINAL

No sabria dir si és una continuació o un remake d'"A quemarropa" -el thriller dirigit per John Boorman-, però el cas és que "La organización criminal" (John Flynn, 1973) presenta els mateixos personatges creats per Donald E. Westlake i un conflicte prou similar. Hi ha una dona traïdora (Karen Black), que no és, però, l'esposa de Macklin (Robert Duvall) i que, malgrat tot, continua al seu costat, assumint el perill que representa enfrontar-se a l'organització que no els vol pagar els 250.000 dòlars que presumptament val la mort del pobre Eddie, germà del protagonista, assassinat per haver tingut la mala idea de robar un banc que pertanyia als mafiosos en qüestió. 

Macklin i la noia tenen l'ajuda d'un antic company, en Cody, que interpreta Joe Don Baker -en aquell moment, rei del cinema d'acció gràcies a "Pisando fuerte"-. Les converses entre ambdós giren sempre sobre la conveniència de jubilar-se, ja que la feina de robar és perillosa i se senten una mica veterans. Aquest to malenconiós i desencantat, la presència de Robert Ryan i certa misogínia, centrada sobretot en el personatge de la rossa nimfòmana que pretén passar per la pedra tots els clients del taller mecànic que regenta amb el marit i el cunyat, acusant-los de violació si gosen (com fa en Cody) refusar els seus oferiments, fa pensar en el cinema de Sam Peckinpah. 

És un títol d'acció lacònic i eficaç, amb un aire de sèrie B que potser no té el film de Boorman, però Quentin Tarantino, en el seu llibre "Reflexions sobre cinema" (*), el considera la millor adaptació de Westlake. 

(*) L'autor rememora les seves primeres experiències com a espectador molt precoç i dedica extensos espais a films com l'esmentat i altres clàssics d'acció dels setanta. Podem estar més o menys d'acord amb les seves opinions, però Tarantino demostra una vegada més que els seus coneixements sobre cinema són enciclopèdics i que és un escriptor excel·lent.

5 comentaris:

Fran ha dit...

Hola Ricard!
Muy buena muestra de aquel cine setentero, no lleva mal el paso del tiempo. Muy de acuerdo con lo de Tarantino.
Saludos!

Trecce ha dit...

Puede ser más bien una continuación, no en vano, ambas novelas ("Point Blank" y "The Outfit", en las que se basan las películas), son obras, como bien dices, de Donald E. Westlake, uno de los más afamados y prolíficos escritores de novela negra y protagonizadas ambas por su personaje Parker.

Cinefilia ha dit...

Evidentment, el fet que Tarantino en parli bé juga bastant a favor de la pel·lícula.

Una abraçada.

Pedro Rodríguez ha dit...

Hace poco citaba esta película en mi reseña de "San Francisco, ciudad desnuda", y aunque no es de los más reputados thrillers de los 70, tampoco de Flynn (El ex-preso de Corea es su mejor peli), sí es representativo de una época fértil del género derivada de la convulsión socio-política.

Un abrazo.

ricard ha dit...

Fran: Los thrillers de los setenta son un género en sí mismos y nunca está de más revisarlos.

Trecce: Pues ya me has resuelto la duda. Gracias por tu aportación.

Juan: El fet que Tarantino en parli al seu llibre ha propiciat que la programessin a Movistar + i que jo la veiés.

Pedro: Tarantino dedica también un extenso capítulo de su libro a "El ex-preso de Corea", película que todavía no he visto. Reconozco que, en su día, me echó para atrás el patético título español ("Rolling Thunder" es el original), burdo intento de despistar al espectador en el mismo año del éxito de "El expreso de medianoche".

Una abraçada i gràcies pels vostres comentaris.