dilluns, 8 de novembre del 2021

EL ÚLTIMO DUELO

Si "El último duelo" hagués de ser la darrera pel·lícula dirigida pel veterà Ridley Scott (no ho serà, ja té acabada la següent), es tancaria el cercle iniciat amb el seu primer llargmetratge, "Los duelistas", del 1977. 

En aquest cas, viatja a l'Edat Mitjana, com ja havia fet a "El reino de los cielos" o "Robin Hood", tot i que l'acció, que se centra en el darrer combat a mort documentat a França i els fets que el motivaren, transcorre entre el 1370 i el 1386, quan la pesta negra ja havia fet estralls i, malgrat que la Guerra dels Cent Anys continuava, el sistema feudal s'encaminava cap a la seva desaparició. Precisament, els problemes econòmics de bona part dels terratinents estarien en l'origen de la disputa entre Jean de Carrouges (Matt Damon) i Jacques Le Gris (Adam Driver), tot i que el motiu immediat del seu enfrontament a mort fou la presumpta violació a càrrec del segon de l'esposa del primer (Jodie Comer).

Els guionistes (els mateixos Damon i Aflleck, en companyia de Nicole Holofcener) i el director, advertint la similitud d'una trama triangular amb violació inclosa, estructuren el relat a la manera del "Rashomon" de Kurosawa. La història és explicada fins a tres vegades, des dels punts de vista dels seus protagonistes. Aquesta elecció permet introduir matisos força valuosos però no estic segur que fos la millor manera d'encarar la proposta, ja que afecta el ritme d'un argument que, tot i les seves implicacions, remet als films d'aventures tradicionals, que acostumaven a tenir un metratge més moderat que les dues hores i mitja d'"El último duelo"; d'altra banda, en el film de Kurosawa (que no arribava a l'hora i mitja de durada), la superposició dels relats posava de manifest la seva ambigüitat, mentre que, en el treball de Scott, almenys una de les versions és la veritat sense matisos; les altres dues, les dels homes, reflecteixen els seus prejudicis en una societat en què les dones eren poc més que objectes al servei de les seves famílies, els seus marits i els seus admiradors. De fet, és una obvietat que el film de Scott, basat en la documentada novel·la d'Eric Jager, fa servir el passat per abordar temes de molta actualitat, com ho són per desgràcia les agressions sexuals (la darrera i més comentada, va tenir lloc al meu poble durant la Castanyada). 

Com sigui, ens trobem davant d'un títol bastant imponent, magníficament ambientat i fotografiat i també prou ben interpretat tant pels dos duelistes com per Jodie Comer o per Ben Affleck, qui es reserva el personatge del lúbric comte d'Alençon.

7 comentaris:

Fran ha dit...

Que tal Ricard!
Ha sido recibida con algunos aplausos pero también se ha llevado bastantes palos, estos últimos por precisamente ese posicionamiento o declaración de intenciones. En cuanto a las criticas negativas he leído de todo, es curioso que acusen a Scott de subirse al carro del "Me Too", a ver, en 1991 ya dirigió "Thelma&Louise", lo de llamarle oportunista no se si tiene mucho sentido.
Haces una buena lectura de la película, si tuviera que ponerle algún pero seria precisamente ese metraje, no se si una segunda pasada por la sala de montaje podría haberlo subsanado. En todo caso la forma en que esta planteada y esa utilización de las 3 versiones añade minutos.
Por cierto, muy oportuno lo de "lubrico" del personaje de Affleck, sabes a quien me recordó por momentos?, pues a Hugh Hefner, lo digo por el batín y demas...jeje
Saludos y feliz semana!

Trecce ha dit...

Está visto que Ridley Scott se maneja bien en este tipo de relatos.

ricard ha dit...

Fran: La acusación de oportunismo me parece una tontería. En cuanto al parecido entre el personaje de Ben Affleck y el dueño de la mansión Playboy, no te falta razón; creo que me quedo con las fiestas del primero.

Trecce: Sin duda.

Saludos y gracias por comentar.

miquel zueras ha dit...

M´ha agradat sobre tot per com Scott filma el duel. Jodie Comer està molt bé però amb mitja hora menys la pel.lícula quedaría millor.
Ara pensava en altres films sobre duels: l´esbojarrada "Rapida y mortal" de Sam Raimi i "El gran duelo" amb Kirk Douglas.
Salut!
Borgo.

ricard ha dit...

Hola Miquel,

Scott ja va demostrar a "Gladiator" la seva perícia filmant aquesta classe d'escenes. A més, diria que està bastant ben documentat tot el que fa referència a les armes, la cavalcadura i la parafernàlia d'aquests combats (o d'aquest combat).

No he vist "El gran duelo" i sí la d'en Sam Raimi, que trobo força divertida.

N'hi ha unes quantes i una que m'agrada molt és "Duelo en la Alta Sierra", de Sam Peckinpah.

Salut!

Albert g ha dit...

Molt ben estructurada com antiguament 3 visions personatges

Aprofito la ven antessa quant veurem critica remake 2021 west side story moltes gracies [27/12 10:00] Albert: BUENOS DIAS

https://youtu.be/E0o9Mn0gouY
[27/12 18:11] Albert: https://youtu.be/Z_zocPD_RXg
[27/12 18:11] Albert: A veura si acaba aquet any i l' anterior
Que ha sigut molt durs i dificils
I ja fa dies que vaig
Veura nou remake pel cinema
( estrena ha tot espanya
22 / 12 / 2021 )
Versio moderna
Obra original teatra 1957
I primera versio cine
1961
I segona versio
2021
Inspirada amb romeu&julieta
Anims i a gaudir
D' aquet musical
del
Segle XX
[27/12 18:11] Albert: https://youtu.be/Q2Pg67Hfz3Q
[27/12 18:11] Albert: https://youtu.be/m22WpCa0zl0
[27/12 18:11] Albert: https://youtu.be/E0o9Mn0gouY

ricard ha dit...

Doncs faré la crítica quan la vegi, i ja en tinc ganes.