dimecres, 6 de juny del 2012

MY SON, MY SON, WHAT HAVE YE DONE (Herzog vs. Lynch)


El 2009, David Lynch -a través de la seva productora Absurda- li produeix una pel·lícula a Werner Herzog, que és als Estats Units i acaba de rodar el remake de la mítica "Teniente corrupto". Tot i que reversionar el títol de culte de Ferrara és clarament una insensatesa, no diré que estigués del tot malament; a Nicolas Cage li anava el paper d'al·lucinat i el personatge tampoc no era tan diferent d'altres individus visionaris que habiten els films del realitzador alemany.

Però "My Son, My Son, What Have Ye Done" m'ha semblat un despropòsit. És una barreja dels universos de Herzog i Lynch en què els elements autorals corresponents a cadascun resulten tan obvis que tot plegat sembla una paròdia:

Herzog hi posa un protagonista que està com una campana (Michael Shannon, especialitzat en papers de boig) que viatja a Perú. No queda clar què hi té a veure el viatge a Perú amb el posterior crim a Los Angeles, però ja se sap que els personatges d'en Herzog són molt afeccionats a traslladar-se a llocs muntanyosos i salvatges. Després, apareix un nan i sona de fons una cançó en espanyol (Lynch); ah, i la mare possessiva és Grace Zabriskie! ("Inland Empire"). Afegiu-hi un policia cínic (Willem Dafoe), un director teatral pretensiós (Udo Kier) i una nòvia molt soferta (Chloë Sevigny), agiteu-ho tot i tindreu una marcianada de digestió francament difícil.

2 comentaris:

Unknown ha dit...

Hola, ricard:
Discúlpame por no pasarme por tu espacio todo lo que me gustaría, pero es que a veces uno ya tiene suficiente con la gestión de su propio blog.
No he visto este filme de Herzog, y es que desde hace ya muchos años soy incapaz de reconocer al hipnótico autor que en su día nos brindó obras extraordinarias como "Aguirre, la cólera de dios", "Nosferatu" o "Fitzcarraldo". Sí que vi, en cambio, su reciente documental (creo que es en este ámbito donde mejores resultados ha dado Herzog en los últimos tiempos) sobre las representaciones parietales de la cueva francesa de Chauvet, y me pareció altamente recomendable.

Un saludo.

ricard ha dit...

Quedas disculpado, Ricardo, sólo faltaría. Yo tampoco puedo visitar con la puntualidad que desearía y merecen muchos blogs por falta de tiempo. Desde "Fitzcarraldo", Herzog ha dirigido sobre todo documentales, alguno bastante interesante como "Grizzly Man", y pocos filmes de ficción y no muy logrados. No he visto el documental que destacas y tomo nota de tu recomendación.

Quiero dejar constancia de que he leído alguna crítica en positivo del film que comento en el post, pero a mí me pareció una tomadura de pelo.

Un saludo.