dilluns, 8 de desembre del 2014

LA BRUJERÍA A TRAVÉS DE LOS TIEMPOS

Recentment reivindicada pel nostre company David Amorós (Lost Highway) com un dels millors exemples de cinema de terror de l'etapa muda, "La brujería a través de los tiempos" (Benjamin Christensen, 1922), entre el documental i la ficció narrativa, parla de les bruixes a l'Edat Mitjana i acaba relacionant la qüestió amb el fenomen contemporani de la histèria, hipotètica malaltia epidèmica que els metges diagnosticaven a les dones que tenien insomni i que algú curava mitjançant uns massatges "terapèutics" efectuats sobre el clítoris (recomanem la divertida "Hysteria", de Tanya Wexler).

El film de Christensen destaca per una posada en escena d'arrel pictòrica que no exclou solucions més avançades: sobreimpressions, primeríssims plans, trencament constant de "la quarta paret". I l'episodi que escenifica un procés de la Inquisició -constitueix el gruix de la pel·lícula- i que ens recorda els seus mètodes brutals i la seva lògica absurda i terrible és, encara avui dia, corprenedor.

Una pel·lícula visualment bella i, alhora, terrorífica; fixeu-vos en la càrrega sexual de moltes de les imatges (la repressió sexual es troba en l'origen de la histèria com en moltes de les supersticions associades a la bruixeria i les obsessions malaltisses dels inquisidors):









6 comentaris:

David ha dit...

No recordaba estas imágenes de la peli. Me gustó. Yo la descubrí no sé si por Crowley o por Mr.Lombreeze. Lo terrorífico era ver el trato que hacían a las "brujas" en la E.M. Eso de que sí sobrevivían cuando las echaban al agua encadenadas eran brujas y si no... en fin... Una peli muy curiosa y que merece la pena.
Un saludo.

ricard ha dit...

Y recuerda que la Inquisición duró hasta el siglo XIX. He visto la película en Canal + al mismo tiempo que, casualidad o no, David de Lost Highway la recomendaba en su último post sobre terror en el cine mudo.
Un saludo.

Javier Simpson ha dit...

Eso de los masajes terapéuticos sobre el clítoris me descojonó, la verdad… así se le quitan los malos espíritus a cualquiera ;-))) … bueno, si hay predisposición, claro, por parte de quien los recibe (no hacía falta ni la explicación, pero por si acaso).
La inquisición, que de santa tenía muy poco, era terrible. De lo peor de la historia de España; y pensar que esta institución se clausuró casi a mediados del XIX es como para alucinar. Leí en su momento un libro sobre la brujería en la edad media y me pareció brutal lo que se le hacía a las mujeres sospechosas de tener tratos con el diablo. Las torturas eran bestiales y la mayoría acababan en la hoguera. Y eso lo hacían tanto católicos como protestantes y otras ramas cristianas, en esto no se diferenciaban excesivamente. En Estados Unidos fueron famosas las brujas de Salem. Buena carnicería se hizo allí, creo recordar. Un saludo, ricard. La peli de la que hablas tiene buena pinta y la anoto. A ver si la consigo. Nos sé si estará en filmin. Chao.

ricard ha dit...

Lo más impactante es que las denuncias se producían en cascada; los denunciados, como venganza, denunciaban a sus propios denunciantes y así todos compartían el triste destino de ser quemados en la hoguera. Evidentemente, tras las torturas, todos confesaban ser íntimos del demonio. Donde no había brujería la inventaban y la Inquisición creaba de ese modo su propia justificación. Unos ocho millones de hombres, mujeres y niños murieron en sus manos. El ejercicio institucionalizado del sadismo.

Vi la película en Canal +. No he mirado si está en filmin; puedes buscarla también por su título original: "Häxan".

Un abrazo.

miquel zueras ha dit...

Una pel.lícula que em va impactar molt. Té una visió molt realista de la bruixeria que sembla a vegades inspirada en els quadres de Goya. El seu director era un home curiós, era propietari d´un cine a Estocolm i crec que no va fer cap altre film.
Salut! Borgo.

ricard ha dit...

Doncs sí que va fer més pel·lícules, si fem cas a IMDb, dues abans d'aquesta i fins a tretze després, l'última de 1942. No va repetir, però, en el gènere documental -si acceptem que "Häxan" és un documental-. Salut.