divendres, 19 d’abril del 2013
ATRACO PERFECTO
"Killer's Kiss" va despertar l'interès del jove productor James B. Harris. Gràcies a ell, Stanley Kubrick va poder gaudir d'un pressupost raonable per al seu tercer llargmetratge, disposar d'actors com déu mana i d'un argument interessant sobre l'atracament a un hipòdrom extret d'una novel·la de Lionel White i guionitzat per Jim Thompson.
I, tot i amb això, el salt qualitatiu que significa "Atraco perfecto" (1956) respecte dels seus films anteriors resulta sorprenent, vertiginós.
La història, la presència de Sterling Hayden i la concepció visual del film l'emparenten clarament amb "La jungla de asfalto" (John Huston, 1950). Però l'aspecte que fa d'"Atraco perfecto" un títol realment singular, és l'atreviment de la seva estructura temporal.
Els personatges volen robar l'hipòdrom ajudant-se d'un seguit de maniobres de distracció; contracten un lluitador perquè provoqui una baralla i un tirador perquè dispari sobre un dels cavalls en plena carrera. Com que això implica accions diverses que transcorren de manera simultània, Kubrick mostra l'atracament des dels diferents punts de vista i, per poder-ho fer, retrocedeix cronològicament una i altra vegada; i, perquè l'espectador no es perdi, utilitza com a referent una imatge que es repeteix: els cavalls que surten a la pista. Diuen que "Reservoir Dogs" és un homenatge a "Atraco perfecto", ja que hi ha un atracament, salts cronològics constants i punts de vista diversos; amb la diferència que l'atracament en si no es veu al film de Tarantino.
A partir d'aquest títol, Kubrick només farà adaptacions literàries. Però aconsegueix sempre portar-les al seu terreny i mantenir unes constants temàtiques. "Atraco perfecto" inaugura l'esquema argumental basat en un pla perfecte que és executat minuciosament però que fracassa en darrera instància per la conjunció d'un atzar capritxós i la debilitat humana.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
5 comentaris:
Títol gairebé perfecte. Segons el que comentes Kubrick assolia la maduresa amb aquesta obra negra. Salutacions i disculpa les possibles faltes ortogràfiques.
Efectivament. Però després va venir "Senderos de gloria" i era encara millor.
Crec que no has fet cap falta i, si fos així, estaries disculpat.
Salut!
Encara ara formaria part dels títols que més m'agraden de Kubrick, darrera dels realment superiors, així que totalment d'acord amb aquest salt qualitatiu que esmentes. És una gran pel.lícula. Per cert, m'he comprat el dvd de Fear and Desire amb els seus curts, gràcies a la teva informació. Encara no l'he vist, però aviat ho faré. Un abraçada.
Tengo planeado revisitar y completar la filmografía de Kubrick, un autor que comparto tu emoción hacia él. Esta me llama mucho la atención, tengo predilección por los robos. Me gusta lo de los saltos temporales y como mencionas del hito en su carrera con ella y además el homenaje de reservoir dogs. Un abrazo.
David: No és un dels meus films favorits del director, però només perquè els altres són encara millors.
Mario: Pues si te gustan las películas de atracos, ésta es magnífica.
Una abraçada.
Publica un comentari a l'entrada