dissabte, 4 d’octubre del 2025

UNA BATALLA TRAS OTRA

Paul Thomas Anderson ja havia adaptat Tomas Pynchon a "Puro vicio", i "Una batalla tras otra", basada en la novel·la "Vineland", del mateix autor, presenta igualment un protagonista aficionat als porros, supervivent d'una era en què les utopies semblaven possibles: els anys seixanta. Però Anderson situa l'acció de la seva darrera pel·lícula en uns Estats Units més contemporanis, en què ja existeix el mur a la frontera amb Mèxic i la violència contra els immigrants d'origen llatí sembla la que propugnen ara mateix en Trump i els seus acòlits; i, si tenim present que és un director aficionat a recrear èpoques pretèrites, el canvi resulta tota una declaració d'intencions. "Una batalla tras otra", com la recent "Eddington", parla de la fractura que divideix el decadent imperi americà. Al terrorisme d'esquerres el succeeixen els moviments ultradretans (la sinistra secta d'Amics del Nadal), i no hi ha diàleg possible, només el poder de les armes de foc. 

La pel·lícula de Paul Thomas Anderson presenta -com tantes altres de la seva filmografia- una relació paternofilial, una mica singular perquè és ambivalent (no seré més específic per evitar espòilers) i per l'absència de la figura materna, des de la qual, no obstant això, s'estructura un relat que, al llarg de setze anys -edat de la filla del protagonista interpretat per DiCaprio-, reuneix una colla de personatges que, com passa també en molts títols del director, viuen d'acord amb unes normes de conducta que els defineixen en els seus universos respectius, en aquest cas antagònics (per cert, impagables Sean Penn i Teyana Taylor). 

L'humor que recorre la història, amb certa tendència a la caricatura, si més no en el cas dels personatges masculins (les dones són més valentes), i el seu caràcter de film d'acció trepidant no impedeixen que es tracti d'un títol atrevit i menys superficial d'allò que pot semblar a primera vista. I, sigui com sigui, com a "Boogie Nights" o "Magnolia", Anderson ens fa pujar a una muntanya russa (quasi en sentit literal en les escenes de carretera en el darrer tram de la història).