diumenge, 2 de gener del 2022

WEST SIDE STORY

Fer un remake d'una obra mestra constitueix sempre una empresa arriscada. Segons explica Steven Spielberg, des de petit era un fan de "West Side Story" i de les seves llegendàries cançons, escrites per Stephen Sondheim i musicades per Leonard Bernstein; l'obra es va estrenar a Broadway l'any 1957, amb coreografia de Jerome Robbins, qui apareix més endavant, conjuntament amb Robert Wise, com a coautor de la versió cinematogràfica, del 1961 (li vam dedicar un post ara fa quatre anys). 

I també afirma Spielberg que sempre havia volgut dirigir un musical. La qual cosa pot semblar en principi estranya, vista la seva filmografia, repleta de títols de gènere fantàstic i d'aventures, films bèl·lics i històrics, contes per a infants; no parlem ja del seu treball com a productor. Però, en una anàlisi més detinguda, observarem que ja havia inclòs números musicals en algunes de les seves pel·lícules: l'escena del ball a "1941", el començament d'"Indiana Jones y el templo maldito" (un homenatge a Busby Berkeley) i diversos moments d'"El color púrpura" o de la més recent "Ready Player One". 

El principal encert de la seva versió és, paradoxalment, que no ha volgut canviar res -o quasi- de l'antiga. La música i les coreografies, no calia canviar-les. Partint d'un pla aeri com el film de Wise però més ajustat a un escenari en demolició -un aspecte no tan evident en la pel·lícula del 61 i prou útil dramàticament: les bandes lluiten per un territori condemnat a desaparèixer-, presenta els mateixos personatges amb els mateixos problemes a la mateixa època. Que la seva mirada pugui ser actual no invalida cap dels aspectes d'una història que parlava de conflictes mai resolts (racisme, masclisme, abús policial). I aconsegueix fer un film tan clàssic com l'original que, no obstant això, resulta modern; precisament perquè no pretén anar de modern. 

Spielberg aprofita el material sense trair-lo i el serveix revitalitzat amb un treball de posada en escena elegantíssim, molt imaginatiu en aspectes com l'ús dels colors (com sempre, la col·laboració de Janusz Kaminski esdevé essencial) i dels decorats, i, per damunt de tot, espectacular fins al deliri.

6 comentaris:

Fran ha dit...

Hola Ricard!
Espero que no se me escape de las salas, me apetece verla. Esta también ha levantado todo tipo de comentarios para todos los gustos. Lo que comentas me hace albergar esperanzas, a veces estos proyectos o salen bien o son un fiasco, a mi la obra de Spielberg me parece magnifica y es uno de los grandes de la historia del cine. Un pequeño detalle que no se que te parece, se defiende el que el director recurriese a actores latinos auténticos y no maquillados como en la del 61, me parece genial pero estoy deseando hacer la comparación. Lo que si me gusta es que sean sus voces reales en las canciones.
Saludos!

Trecce ha dit...

Un capricho de Spielberg, dicho en el mejor sentido del término. que habrá que ver.

Cinefilia ha dit...

Els remakes formen part del cinema des dels seus orígens i es ben lògic que els productors vulguin treure profit d'aquelles fórmules que en el passat ja van gaudir d'èxit.

Pel que expliques, la versió que ha fet Spielberg de "West Side Story" deu estar força bé.

Una abraçada.

Pedro Rodríguez ha dit...

No soy muy de musicales, pero sin duda "West Side Story" es uno de mis favoritos junto a "The Rocky Horror Picture Show", pero he de reconocer que Spielberg ha realizado un gran remake con unas magníficas coreografías y un tono alegre de celebración de la vida que ya estaba en el film seminal de Wise.

Un abrazo.

David ha dit...

Termino de verla hace nada.
A mí me ha gustado. No soy especial fan de la versión de Wise (que tiene los musicales más taquilleros del cine, sin ser especialmente "director de" musicales como Donen, Minnelli o Fosse, por poner a clásicos; vale, aquí el mérito era también de Robbins por la coreografía).. pero la música y las canciones ya me parecían maravillosas cuando la vi de chaval, me lo siguió pareciendo cuando la revisé a lo largo de los años o escuchaba la banda sonora o la versión original de Broadway, donde comparaba cómo la "discusión" entre Anita y María se alargaba más y no se cortaba tan drásticamente como en la de la peli (un poco como aquí). Spielberg también sigue con los números de la obra (primero María y luego Tonight; en la peli intercalaban el número de America en la azotea antes).
No sé si obra maestra, pero la peli del 61 es mítica. Un clásico, como te decía yo también por aquella entrada...Y es muy difícil superar algo que ya forma parte de un imaginario colectivo para todos aquellos que la vieron en algún momento. Aún así, yo creo que Spielberg lo hace bastante bien. ¿que puedes quedarte más con ciertos números por cómo suenan en una u otra versión (u otra, si tienes la suerte de escuchar la versión original)? Pues sí...Pero las canciones, la coreografía y la historia y los "cambios" con respecto a la versión del 61 funcionan estupendamente.

Saludos y feliz año!!

ricard ha dit...

Fran: Desde luego, es una película que hay que ver en una sala de cine.

Trecce: A Spielberg acostumbran a salirle bien los caprichos. Aunque no siempre los remakes, véase el fiasco de "Always".

Juan: Com deia, en aquest cas el remake ha sortit bé, almenys des d'un punt de vista artístic. En canvi, però, des d'un punt de vista comercial la jugada no li ha sortit tan rodona: és el públic jove qui va als cinemes i el clàssic de Wise els la rebufa; ara per ara, no està gaire clar que recuperin la inversió de 100 milions de dòlars. Comercialment, el musical és un gènere perillós per als inversors; i, si no, que li diguin a Coppola.

Pedro: Coincido con tus gustos y apreciaciones.

David: Sin duda la versión de Spielberg no es mejor en todo pero, en general permite olvidar (mientras la disfrutas) el film del 61, y lo mejora en algunos aspectos.

Un abrazo, gracias por vuestras aportaciones.