divendres, 16 d’agost del 2024

BIENVENIDO A CASA

Recuperem "Bienvenido a casa" (2006), que David Trueba va dirigir després de la notable "Soldados de Salamina". És un treball sens dubte més personal, però no millor, que apel·la a l'argument no gaire original del jove que ha d'afrontar el pas a l'adultesa, en aquest cas per la via ràpida després que la seva nòvia es quedi embarassada. 

Trueba estructura la història de manera molt truffautiana, barrejant les escenes de la vida privada del protagonista amb les de la seva feina com a fotògraf per a una revista; novell en els dos àmbits, el caràcter d'eterns adolescents dels seus companys de feina, o la intervenció d'un amor d'infància del seu poble, a qui retroba a Madrid fent de stripper, o la relació amb una periodista d'investigació molt independent, no ajuden a apaivagar els seus temors. 

Es tracta d'un film tan amable i entranyable com la majoria dels signats pel Trueba petit, tot i que un pèl llarg, i els diàlegs i les situacions no són sempre tan brillants com pretén el llibret. La falta de carisma d'Alejo Sauras no ajuda, però es veu compensada per un repartiment atractiu, des de les noies de la funció -Pilar López de Ayala, Ariadna Gil, Juana Acosta- a Juan Echanove (memorable crític de cinema cec), Jorge Sanz, Javivi, Julián Villagrán o un irreconeixible Santiago Segura, passant pels veterans Carlos Larrañaga i Concha Velasco. 

La cura pels personatges secundaris, lliçó que els germans Trueba han ben après de la comèdia clàssica, s'estén a una sèrie que el realitzador va dedicar a un Jorge Sanz que havia conegut temps millors en què l'actor fa una paròdia d'ell mateix, acompanyat d'un venedor de formatges ficat a representant -absolutament inepte-, interpretat per un impagable Eduardo Antuña. 

Ara hem vist la tercera temporada de "¿Qué fue de Jorge Sanz?", datada del 2017, que potser només consta del llarg capítol que vam poder veure a Movistar +. 

El protagonista sembla haver refet la seva carrera després de superar les seves addiccions i canviar de representant. Hàbilment, l'acció se situa durant el rodatge a Budapest de "La reina de España", dirigida pel germà gran, la qual cosa permet cameos de la troupe, inclosos Fernando Trueba i l'estrella Penélope Cruz. També té un paper important parodiant-se a si mateixa, una emergent Úrsula Corberó, que demostra que pot ser una gran actriu de comèdia sense haver de sobreactuar. 

David Trueba sap ser divertit sense forçar les situacions i demostra allò que ja sabíem després de veure "Saben aquell": que s'ha convertit en un gran director. Aquí, a més, aconsegueix la proesa d'introduir, sense renunciar al to jocós, la denúncia de la greu situació dels immigrants atrapats a la frontera hongaresa, assumpte que revelarà la veritable dimensió humana del protagonista; la imatge d'Eduardo Antuña sortint a la televisió enmig dels refugiats i la cara d'astorament de Jorge Sanz en veure'l ja valen per tot l'episodi.

2 comentaris:

Trecce ha dit...

Mejores o peores, siempre interesantes los trabajos del menor de los Trueba.

ricard ha dit...

Sí, sin duda.