divendres, 1 de gener del 2021

LUCES DE LA CIUDAD

Els antiherois de Chaplin se senten indignes, sobretot davant d'una noia que sigui maca i bona persona. Quan Verdoux retroba per primera vegada la noia a qui va perdonar la vida, evita el contacte; però, més endavant, quan ha posat fi a la seva carrera delictiva, accepta l'amistat que ella li ofereix, potser perquè ja no és un criminal en actiu i està disposat a acceptar el seu càstig. 

A "Luces de la ciudad" (1931), una noia cega que ven flors en una cantonada confon Charlot amb un milionari. I ell no gosarà treure-la del seu error perquè s'avergonyeix de ser un pobre vagabund. I continua avergonyit fins i tot després d'haver fet de tot per ajudar-la. La ceguesa de la noia no solament la condueix a un error sobre la identitat del seu benefactor sinó que, al·legòricament, li impedeix assistir a les injustícies d'un món que només es mou pels diners. 

Un argument perillós per la seva tendència melodramàtica que Chaplin resol amb genialitat, incorporant alguns dels millors gags de la seva carrera, amb menció d'honor per a l'escena del combat de boxa.

6 comentaris:

Trecce ha dit...

Chaplin nunca ocultó su disgusto por el cine hablado y este film es una película muda en una época en que la gente había aceptado ya la llegada del sonoro. Muchos consideraron el intento como un auténtico suicidio destinado al fracaso.
En realidad fue fruto de una casualidad, el rodaje comenzó en 1928 y debido a los múltiples problemas que tuvo, se demoró casi de manera indefinida. En este tiempo llegó el sonoro para quedarse.

David ha dit...

Más que para la parte del combate final, mención de honor para el tramo final. Desde la salida de la cárcel (con las ropas de vagabundo mucho más deterioradas), las burlas de los chavales y el encuentro con ella como florista. El mejor final (léase como mi favorito) de toda la historia del cine. La de veces que he visto esta película y me pongo a llorar como una magdalena cada vez que se encuentran. Y ese reconocimiento por parte de ella cuando le agarra de la mano y le toca la cara. Jopé!! En fin...
¡Y FELIZ AÑO!!

ricard ha dit...

Trecce: Chaplin era muy perfeccionista y sus rodajes solían ser lentos. De todos modos, todavía hizo otra película muda (o casi): "Tiempos modernos" en 1936.

David: Sí, un final muy emotivo.

¡Feliz año!

Cinefilia ha dit...

Una gran pel·lícula es miri com es miri (a IMDb llegeixo que era la favorita de Tarkovski, Woody Allen, Orson Welles o Kubrick). Suposo que el fet que Chaplin acabés als tribunals acusat de plagi per fer servir la cèlebre melodia del mestre Padilla no li resta mèrit...

Una abraçada i feliç any nou.

Fran ha dit...

Hola Ricard!
La considero algo mas que una película, incluso lo de obra maestra ya le viene pequeño, me pasa lo que a David, es verla y me sale la lagrima...
Un par de apuntes sobre Chaplin, recuerdo que en la década de los 80 había por lo menos un par de pubs con el nombre de Charlot/Chaplin, por aquellos años era muy habitual los nombres de locales de copas que tenían que ver con el cine (Bogart, Groucho, Metropolis...), se me quedan algunos fuera, la memoria ya me juega malas pasadas. También recuerdo que en esa misma época cuando los tatuajes eran mas artesanales (se tiraba de aguja y los dibujos eran muy básicos) se veía con bastante frecuencia el de Chaplin, era muy básico, su sombrero, su bigote, creo que también los ojos y el bastón, luego estaba el típico "amor de madre" y demás leyendas, bueno, eso lo dejamos para otro dia...jeje
Saludos y buen finde!

ricard ha dit...

Juan: És la favorita de molts cineastes i de molts cinèfils. També és un dels meus títols preferits i probablement el millor de Chaplin (plagi de "La violetera" inclòs).

Fran: Y el logo del cine-club de Igualada, con el cual vengo colaborando, es también una efigie de Charlot. No es original pero sí entrañable.

Una abraçada i gràcies pels vostres comentaris.