dilluns, 7 d’agost del 2023

GUERRA Y PAZ

Quan encara falten dies per a l'estrena del "Napoleón" de Ridley Scott, recuperem aquest clàssic de King Vidor del 1956 en què adapta la magistral i vasta novel·la de Tolstoi. 

"Guerra y paz" pel·lícula ens mostra la còmoda existència de l'aristocràcia russa en el període que va de la batalla d'Austerlitz a la fallida invasió napoleònica. Cap al final, la guerra imposa la seva llei i succeeixen algunes desgràcies; però, en l'interval, predominen les visites a l'òpera i els valsos -i algun duel a la matinada-. Audrey Hepburn, en el paper de la jove Natasha, és la reina de la funció; il·lumina tots els plans en què apareix, fins i tot quan Jack Cardiff recorre a les tenebres. I no és que la resta del repartiment escatimi esforços, tot i que Henry Fonda es veu una mica veterà per al personatge de Pierre; una llarga llista de noms il·lustres (Mel Ferrer, John Mills, Vittorio Gasssman, Anita Ekberg, Herbert Lom fent de Napoleó) per a una superproducció eficaç i elegant que no va gaudir, però, de l'èxit esperat.

5 comentaris:

Trecce ha dit...

De hecho, en la mente de King Vidor, estaba Peter Ustinov y, en su defecto, Paul Scofield para desempeñar el papel que se encargó a Fonda.

ricard ha dit...

¡Más viejos todavía!

Teo Calderón ha dit...

Algunos grandes directores que contribuyeron a engrandecer la historia del cine norteamericano casi desde su nacimiento, como en este caso King Vidor, a partir de la segunda mitad de los años cincuenta se vieron relegados por la cambiante industria de Hollywood que los consideraba unos dinosaurios. Vidor tuvo que terminar su carrera en Europa y por ello aceptó rodar en Italia una adaptación de “Guerra y Paz” producida por Dino de Laurentiis.
Sin duda se trataba de una empresa muy difícil de llevar a cabo con éxito de la que, contra todo pronóstico, el autor de PASIÓN BAJO LA NIEBLA salió airoso, consiguiendo una obra bellísima en la que esas supuestas concesiones al gran espectáculo están perfectamente integradas en el tono general del film, pleno de lirismo. Aspecto que prevalece sobre otros contenidos de la gigantesca novela de Tolstoi en una, por otro lado, admirable síntesis del libro. En el capítulo de “equivocaciones”, si nos ponemos tiquismiquis, tal vez habría que hacer notar la –en primera instancia– inadecuación de algunos actores a su personaje, aspecto éste del que enseguida nos olvidamos gracias al talento del gran Henry Fonda y el encanto de la embelesante Audrey Hepburn.

Cinefilia ha dit...

Atrevir-se a adaptar un clàssic d'aquestes proporcions ja era, en sí mateix, tota una proesa.

Una abraçada.

ricard ha dit...

Teo: Vidor sabía narrar con la concisión de los clásicos, lo cual -creo- ayudó en la difícil tarea de adaptar una obra tan monumental.

Juan: Efectivament.

Una abraçada.