diumenge, 6 de setembre del 2020

MALASAÑA 32 (Poltergeist castís)


El subgènere de cases encantades continua fidel a un esquema força gastat. "Malasaña 32" (Albert Pintó, 2020) només difereix de "Poltergeist" per la seva ubicació castissa al Madrid dels anys setanta; i un bon treball d'ambientació recorda la molt notable "Verónica", de Paco Plaza. Si li hem de buscar un tret diferencial seria un component social absent en altres títols del gènere: tu vius en una casa encantada i vols fotre el camp; què fas amb la hipoteca?

Però, com és habitual des d'"El resplandor", intervé un complex de culpa dels protagonistes (els pares de la relativament nombrosa família assetjada pels esperits són cunyats que viuen en pecat) i no falta un final amb mèdium incorporada, o mèdiums, més ben dit: Concha Velasco (!) i una filla amb paràlisi cerebral.

De fet, "Malasaña 32" ens ha recordat un títol nord-americà del 2016, "The Darkness", dirigit per Greg McLean i protagonitzat per Kevin Bacon. La casa on viu la família protagonista no és tan rònega però el matrimoni també travessa una crisi per una infidelitat del marit (ara ja reformat, sap evitar les temptacions que li imposa el seu cap assignant-li ajudantes nimfòmanes); també han de passar una nit en un hotel, més presentable que el regentat per Eduardo Antuña; el film està ben construït i els personatges tenen certa entitat però també fa aigües al final, quan no hi caben més ensurts i han d'intervenir unes mèdiums, també mare i filla, nadiues americanes en aquest cas.