dimecres, 12 d’abril de 2017

ORIENT I OCCIDENT

No he viatjat mai a l'Índia però ha de ser un lloc fascinant i alhora terrible, un país en què Internet i el cinema de Bollywood conviuen amb tradicions immemorials, el somni d'una llibertat a l'estil occidental amb el sistema de castes i la situació d'inferioritat de les dones pel fet de ser-ho.

Mai no hi he viatjat i les opinions dels amics que sí que ho han fet només en destaquen les seves meravelles arquitectòniques i la brutícia omnipresent. Hom se'n pot fer una idea de les contradiccions d'aquesta "potència emergent" llegint les notícies esfereïdores de violacions i altres desastres que ens arriben a través de la premsa escrita. O bé veient pel·lícules que retratin el país, ja sigui des de dins com és el cas de "Masaan" (Neeraj Ghaywan, 2015) o des de la perspectiva dels colonitzadors anglesos, com és el cas de "Trishna", dirigida el 2011 per l'eclèctic i molt viatger Michael Winterbottom.


"Masaan" narra diverses històries que conflueixen a la riba del Ganges, a la mítica Benarès; amors perduts per culpa d'un sistema corrupte i injust al qual s'afegirà un destí capriciós. El film ens submergeix en un univers estrany al qual les pires fumejants on cremen els morts segons el costum confereix un aire infernal; un món irrespirable en què només el valor dels més joves, de la noia que busca feina als ferrocarrils per pagar el suborn a un policia criminal o del noi que és d'una casta inferior però que estudia per ser enginyer, permet que hi hagi un bri d'esperança.


"Trishna" també parla de les castes i de les dones, de l'oposició entre el camp tradicional i l'efervescència de Bombai, a través de la dramàtica història d'una noia protegida primer i sotmesa després per un jove de bona família, a qui els estudis al Regne Unit no li han permès oblidar els prejudicis. El film es basa en la novel·la de Thomas Hardy "Tess of the Urbervilles", escrita al final del segle XIX. Polanski en va fer una excel·lent adaptació el 1979, amb Nastassja Kinski de protagonista i respectant l'ambientació victoriana. "Trishna" transcorre en l'actualitat, la qual cosa sembla indicar que l'Índia no ha evolucionat com sí ho ha fet l'antiga metròpoli.

La versió hindú:


La versió d'en Polanski, fotografiada pel gran Geoffrey Unsworth:


2 comentaris:

Pedro Rodríguez ha dit...

No he visto esos films que reseñas pero sí leí en el insti "Tess of the D'Urbervilles" de Thomas Hardy y recuerdo bien "Tess", de Polanski, un film esteticista muy bien iluminado, como bien apuntas, por Unsworth. La obra literaria, de tono decadente y triste, me produjo bastante desazón porque reflejaba con realismo la hipocresía y falsa moral de nuestra sociedad; la película, bastante fiel a la obra de Hardy, era un vehículo para el lucimiento de la bella Kinski, un espíritu limpio que conseguía elevarse por encima de la inmundicia circundante.

Un abrazo.

ricard ha dit...

También me gustó mucho la película de Polanski. Por cierto, Geoffrey Unsworth murió antes de finalizar el rodaje y Ghislain Cloquet asumió su relevo.

Un abrazo.