dissabte, 20 de juny del 2015

TRUEBA + TRUEBA + ALLEN + TRUFFAUT


Gràcies al cicle de cinema espanyol a la 2, hem pogut recuperar "Amo tu cama rica", dirigida l'any 1992 per Emilio Martínez-Lázaro, ara en boca de tothom després de l'èxit d'"Ocho apellidos vascos". I podem confirmar que, fa més de vint anys, aquest senyor ja era un realitzador notable, capaç d'enfrontar-se a un gènere tan difícil com la comèdia amb l'elegància dels clàssics; l'escena de la discoteca amb Cayetana Guillén-Cuervo emborratxant-se mentre Ariadna Gil balla amb el seu xicot i Pere Ponce mor de gelosia, el moviment de càmara que relaciona els personatges separats per unes escales, és una prova més que suficient.

Però no podem obviar la importància del guió de David Trueba, qui va repetir amb Emilio Martínez-Lázaro i amb una guapíssima Ariadna Gil un parell d'anys més tard a "Los peores años de nuestra vida".

Ja feia molts anys que el germà gran, Fernando Trueba, havia revolucionat el gènere amb "Ópera prima", protagonitzada per Paula Molina i pels llavors desconeguts Óscar Ladoire i Antonio Resines. La fórmula era la mateixa:

Un protagonista immadur que dissimula la seva inseguretat amb una verborrea torrencial, més simpàtic que atractiu, enginyós i irònic, una mena de Woody Allen versió madrilenya, s'enamora perdudament d'una noia que li riu les gràcies però també posa a prova la relació volent defensar la seva llibertat. I, si els diàlegs li deuen molt al jueu novaiorquès, els arguments recorden el Truffaut de "Besos robados": el protagonista vol ser escriptor, músic, vol encarrilar la seva vida però, mentre no ho aconsegueix, es guanya les garrofes fent tot típus de feines, per exemple de cobrador del frac (recordem que Antoine Doinel va fer de detectiu i de dependent en una sabateria). Només heu de canviar Manhattan o Montmartre per Atocha.

Els germans Trueba, amb aquests títols, satisfan el seu deute cinèfil i, alhora, ens mostren un moment irrepetible en què els joves -o no tan joves- del nostre país vivien una llibertat que cap generació precedent havía conegut. I, sobretot, proposen un nou model de comèdia (nou a Espanya) en què les dones són independents i gaudeixen amb alegria de la seva sexualitat; no són místiques o nimfòmanes, com passava en les comèdies del landisme i el destape, tot i que encara mostren una rara predilecció pels homes lletjos (corregida, però, en l'escena final de "Los peores años de nuestra vida", clarament deutora de "Casablanca").

5 comentaris:

David ha dit...

Creo que lo del tornillo fue lo que más gracia me hizo de esta peli.
Pero lo de "Amo tu pierna rica" del traductor de google casi lo supera (jaja).
En fin, la vi en su día en el cine y no es que me apasionara.
Un saludo.

Pedro Rodríguez ha dit...

Esta película que, pasado el tiempo, ha perdido parte de su encanto, sigue estando entre lo más logrado de su director y de la comedia española de las últimas décadas. Los conflictos sentimentales de una pareja joven (ni contigo ni sin ti tienen mis males remedio), narrados de una forma chispeante, elegante, hilarante y, cómo no, pasional. La eterna guerra de los sexos y la necesidad del amor como una droga sumamente adictiva.

Un abrazo.

ricard ha dit...

David: Lo del traductor es de chiste, aunque como título alternativo tampoco está tan mal. La película me gusta aunque el guión tiene un defecto: llega un momento en que las situaciones son un poco repetitivas. Y, lo lamento, pero no consigo recordar a qué te refieres con lo del tornillo.

Pedro: Totalmente de acuerdo aunque reitero lo dicho en respuesta al comentario de David; el "ni contigo ni sin ti" se alarga durante años y acaba siendo un poco cansino, para el personaje por supuesto pero también para el espectador. Por lo demás, los diálogos son muy buenos, la sensación de autenticidad es total y Ariadna Gil sale guapísima.

He de decir que en esta última revisión me pareció mejor de como la recordaba. Creo que tiene que ver con el bajo nivel medio de las comedias españolas recientes.

Un abrazo y gracias por vuestros comentarios.

David ha dit...

Lo de las tuercas y los tornillos. No sabía si no era de se peli y me había equivocado cuando me lo has dicho, pero veo que sí era de ahí.
http://www.elperiodicoextremadura.com/noticias/sociedad/tornillos-tuercas_366997.html
Buen fin de semana.

ricard ha dit...

Vale, es verdad. Te juro que no me dormí durante la película pero es que pensaba en una escena entre ellos dos y tu te referías a ese salto atrás en el tiempo (que contrasta con los otros saltos temporales), de 300 años, cuando se explica que antiguamente había que buscar con mucha paciencia y mano de obra la tuerca que casara con cada tornillo. Una escena muy buena y muy original; muy romántica, también.

Gracias y buen finde a ti también.