dissabte, 15 de juny del 2024

ALEMANIA AÑO CERO

De la trilogia de Rossellini sobre la Segona Guerra Mundial ens faltava parlar d'"Alemania Año Cero" (1948), i el post sobre "Pasaporte para Pimlico" m'ha decidit a fer-ho, entre altres raons per poder assenyalar l'enorme distància entre dues pel·lícules que retraten el mateix període històric. 

El títol britànic mostra el Londres malmès per la guerra amb un optimisme insòlit. Potser és així senzillament perquè estem al bàndol dels vencedors. 

Rossellini, en canvi, viatja a un Berlín totalment devastat per retratar in situ una societat moralment enfonsada, sense horitzons i encara enfrontada a l'estigma de la barbàrie nazi. El protagonista és un nen que, segons diuen, s'assemblava físicament al fill del realitzador, Romano, que havia mort prematurament dos anys abans. L'ànim del realitzador italià, doncs, tampoc no es trobava en el millor moment, i el seu treball, acusat per alguns de melodramàtic, no deixa espai per a cap mena d'esperança. Conté un final demolidor i és una de les obres més lúcides i rotundes sobre les conseqüències de la guerra. 

No són decorats:

3 comentaris:

Cinefilia ha dit...

Per mi un 10 rotund. El cinema ha assolit poques vegades el grau d'autenticitat que Rossellini és capaç de generar en aquesta obra mestra.

Una abraçada.

Trecce ha dit...

Parte de la historia del cine que además funciona como parte de la Historia en sí, a modo de documento gráfico de un determinado momento histórico.

ricard ha dit...

Juan: Impressionant, corprenedora.

Trecce: Es una ficción trágica y también el documento fidedigno de una Europa destrozada por la guerra.

Una abraçada.