Un dels efectes col·laterals de la pandèmia que estem patint és l'absència d'estrenes
made in Hollywood i la preocupació de les sales per trobar títols amb què omplir les escasses hores que puguin tenir obert. Això ha permès que s'estrenin films de difícil distribució, alguns prou interessants com és el cas d'"Under the Skin". També es van estrenar -vist i no vist- dos títols inèdits de Terrence Malick, maleïts, massacrats per la crítica i ignorats pel públic. Tot aquest material es pot trobar encara a Filmin i ens permet (quasi) completar la filmografia d'un director tan discutible com rellevant.
"Knight of Cups" (2015) continua fil per randa amb l'estil radical mostrat a "To the Wonder". Imatges (sempre amb la col·laboració inestimable del gran Emmanuel Lubezki) filmades exclusivament amb objectius angulars, veus en off o diàlegs que només puntualment coincideixen amb la dicció dels personatges, absència de narració clàssica. I què més? Doncs uns protagonistes guapíssims, començant per Christian Bale, qui fa el paper d'un actor de moda que pateix una greu crisi existencial, i continuant amb totes i cada una de les seves nombroses conquestes femenines: Cate Blanchett, Natalie Portman, Imogen Poots, o les menys conegudes Freida Pinto, Isabel Lucas, Teresa Palmer, i alguna que encara em deixo. El film és una successió de situacions irrellevants o tòpiques; tot i que no queda clar perquè està deprimit el protagonista si lliga tant, s'endevina un conflicte familiar latent amb un pare que ha perdut l'empresa (Brian Dennehy) i un germà a qui tampoc no li van gaire bé les coses (Wes Bentley); i sí, les festes en luxosíssimes mansions de Los Angeles, o les escapades a Las Vegas, són tan buides en el fons com espectaculars en la superfície; ara, jo crec que m'hagués divertit si m'hi haguessin convidat, a pesar de la presència constant d'Antonio Banderas fent l'imbècil.
"Song to Song" (2017) canvia els turons de Beverly Hills per la ciutat d'Austin (Texas) -això perquè ho he llegit a Internet, no us cregueu que la pel·lícula doni tantes pistes- i el món del cinema pel de la música. També tenim actors ben plantats (Michael Fassbender, Ryan Gosling, Rooney Mara, Natalie Portman -novament-, Cate Blanchett -novament-, Lykke Li, Bérénice Marlohe), i multitud de plans amb els personatges mirant-se o tocant-se o mirant per les finestres d'àtics impressionants (cal suposar, si ens fixem en les dues pel·lícules, que quan passen el dit per l'ampit d'una finestra vol dir que tenen dubtes existencials; veus, ja començo a entendre el cinema del director!). Resulta que Gosling i Mara són una parella que busquen una oportunitat i Fassbender un productor musical que creu poder comprar-ho tot i que s'entén amb la segona sense que el primer se n'adoni, malgrat que la noia es passa tota l'estona fent cara de culpable. Després, uns quants canvis de parella i més triangles al llit. De fet, s'albira una història d'amor que, si l'estil de Malick no voregés l'autoparòdia, podria arribar a ser convincent. En el fons, res gaire diferent d'allò que vam veure en la sobrevalorada "El nuevo mundo" (2005).
El resum de la pel·lícula en imatges:
Se m'oblidaven els cameos de gent decrèpita: Ryan O'Neal a "Knight of Cups", Patti Smith, Iggy Pop i... Val Kilmer a "Song to Song". Bellesa i vellesa, la ciutat i el retorn a la natura; la recerca de la pau espiritual i la religió, que serà, a jutjar pels treballs més recents del director, allò que centrarà la seva filmografia després d'aquests passejos per les temptacions mundanes.
Rareses de propina (els perills del cinema d'autor):
"Julien Donkey-Boy" (Harmony Korine, 1999)
Si allò que el director de "Spring Breakers" (un altre títol que supera la meva capacitat de comprensió/adhesió) pretenia era fer-nos passar una mala estona, sens dubte ho ha aconseguit amb aquest treball sota el segell Dogma (més perill!) que, a través una fotografia amb més gra que un camp de blat, ens acosta a una família diguem-ne disfuncional formada per un pare despòtic i una mica pirat (interpretat per Werner Herzog) i tres germans: una noia embarassada (Chloë Sevigny, eterna musa del cinema independent), sense més habilitats que tocar l'arpa i patinar sobre gel; un aprenent de lluitador, també sense gaire fortuna; i el Julien del títol (interpretat pel britànic Ewen Bremmer), esquizofrènic però no gaire més allunyat que la resta de la realitat que els envolta, bàsicament una residència per a discapacitats i una església on els càntics volen ser un revulsiu que els ajudi a encarar tanta misèria i tanta desgràcia.
"Lux AEterna" (Gaspar Noé, 2019)
Noé divideix la pantalla en dos per escenificar el caòtic rodatge d'una pel·lícula sobre bruixes. Comença amb un diàleg divertit entre Béatrice Dalle i Charlotte Gainsbourg i acaba amb un festival de llums estroboscòpiques, tot plegat amb l'objectiu de marejar l'espectador. Per sort, només dura cinquanta minuts.
7 comentaris:
Aquesta no l'he vista i, pel que expliques, em sembla que m'abstindré de sofrir un altre massatge estroboscòpic a la meva castigada escorça cerebral... Ja en vaig tenir prou amb Climax, tot i que no em va desagradar l'atmosfera psicòtico claustrofòbica que aconseguia crear a la segona part. No sé si coincidirem... I els números musicals eren força imaginatius. De totes maneres, si hagués de triar, em quedaria amb les sòrdides peripècies del carnisser abortista i incestuós.
"Lux AEterna" em va deixar més aviat indiferent. "Climax" és discutible però estic d'acord amb tu que els números musicals són brillants i l'atmosfera aconsegueix impactar. El millor del director continua sent "Seul contre tous" (ja sé que és la teva favorita"); i també em va agradar bastant "Irreversible".
Una abraçada.
Que tal Ricard!
Con Malick me pasa lo mismo que con las espinacas cuando era pequeño, mi madre se empeñaba en incluirlas en mi dieta y yo me declaraba insumiso... Creo que me lo voy a pensar...jeje
Saludos!
Malick potser peca de pretensiós, però no es pot negar que generar rebuig, en un món tan convencional com l'actual indústria del cinema, és, en sí mateix, un gran mèrit. I gairebé m'atreviria a dir el mateix de Gaspar Noé, un altre cineasta que busca, com bé dius, "marejar-nos". O és que grans directors de la història, com ara Buñuel, no han basat sovint el seu art en la provocació?
Una abraçada.
Fran: De un tiempo a esta parte, su cine es bastante insufrible. Sin embargo, en caso de que no hayas visto "Malas tierras", estoy en la obligación de recomendártela. Por cierto: ¡Feliz cumpleaños!
Joan: Certament, a cap dels dos se'ls pot negar una voluntat d'explicar les coses de manera diferent (de manera diferent als altres, vull dir; el problema és que les seves pel·lícules siguin "diferents" sempre de la mateixa manera).
Una abraçada.
Apenas nada de lo que ha firmado Terrence Malick desde "El Nuevo Mundo" me ha convencido. Una lástima porque mi fe no ha desfallecido nunca y una de mis cien películas favoritas es "Malas Tierras". Con el tiempo, el veterano director se ha convertido en un creador más místico y experimental, empeñado en perderse por caminos menos trillados. Lo peor fue que ganara la Palma de Oro en Cannes por "El árbol de la vida", pues tal vez eso le sirvió de estímulo para iniciar un frenesí creativo y seguir explorando parajes intrincados.
Un abrazo.
Estamos de acuerdo. Y "Malas tierras" también se cuenta entre mis películas favoritas de todos los tiempos.
Un abrazo.
Publica un comentari a l'entrada