dimarts, 12 de maig del 2015

EL CHICO


A "El chico" (1921), Charles Chaplin demostra una gran capacitat de síntesi ja en les primeres seqüències, quan presenta el drama de la mare soltera que ha tingut un fill de la seva relació amb un pintor. L'insert en què veiem Jesucrist carregant la creu és una metàfora potser massa òbvia, però el moment en què veiem com el pare perd la fotografia d'ella entre les flames de la llar de foc del seu estudi i, resignat, aprofita per encendre la pipa, és tan inspirat com eloqüent.

La resta del film també alterna escenes meravelloses amb d'altres que fan més nosa que servei: entre les primeres, les que il·lustren la convivència entre Charlot i el nen orfe o com es guanyen la vida, reparant el vagabund els vidres de les finestres que el nen apedrega; entre les segones, una seqüència onírica en què tots porten plomes d'àngel, massa llarga, i l'escena final, massa escarida. Chaplin polirà el seu estil en títols posteriors, però "El chico" roman com una obra entranyable, gràcies sobretot a l'aportació del petit Jackie Coogan.

4 comentaris:

Anònim ha dit...

Quan la vaig veure em va tocar la fibra, ho reconec, i mira que tinc la fibra amagada.

David ha dit...

La metáfora puede ser obvia, pero sitúate en 1921 y se puede decir más alto, pero no más claro. 50 años después, yo nací como hijo de madre soltera y seguíamos con la misma cantinela. Así que me quito el sombrero por el hecho de que Chaplin tome partido por la madre soltera, y me alegra ver que ahora ya las madres deciden tener hijos sin padres, y no pasa nada, o que los padres pueden ser dos, o ser dos madres, etc.
Sobre la peli... Mmm...
Vale, la escena del sueño es como un pegote añadido...Pero el sueño está tan bien contado y es tan divertido. A mí esta peli más que entrañable (que también) me parece ya una de sus obras maestras.
La he visto dos veces en pantalla grande con orquesta interpretando la música en directo y fue una experiencia maravillosa.
PD: El otro día pensé hacer una entrada sobre las metáforas de Chaplin...comentando esta y lo que aquí te he escrito, o la de los borregos en "Tiempos Modernos", el baile con la bola del mundo en "El gran dictador"..

Un saludo.

ricard ha dit...

pons007: D'això es tracta.

David: Bueno, Chaplin era sin duda progresista (por eso le echaron los americanos). Espero tu entrada sobre sus metáforas.

Salutacions.

David ha dit...

Más que progresista en aquella época debían verlo como un peligroso revolucionario. Por eso era la persona sobre la que más archivos tenía el %$%"· de Hoover en el FBI.
Y no esperes mucho, que habiendo contado aquí la idea, imagino que al final la entrada se quedará en el limbo de las entradas "pensadas pero no realizadas" (jaja)
Un abrazo.