dissabte, 29 de gener del 2011

ELS HEROIS AMBIGUS D'ORSON WELLES # 6 (CLOENDA): MISTER ARKADIN

"Mister Arkadin" (1955) és una mena de "Ciudadano Kane" barat, un film d'intriga amb múltiples escenaris, tan barroc com irregular, que conté, si més no, una escena en què Arkadin-Welles resumeix amb una faula quin és el problema de tots els seus herois ambigus:

Un escorpí li demana a una granota que el deixi pujar damunt d'ella per creuar un riu. La granota es nega per por que l'escorpí aprofiti per matar-la. L'escorpí li diu a la granota que la seva por no és lògica, doncs si ell li clava el seu fibló i la mata, ell també morirà, ofegat. La granota s'ho rumia, pensa que l'escorpí té raó i accedeix a portar-lo a l'altra banda del riu. Quan són al mig de la travessa, l'escorpí clava el fibló a la granota; aquesta, agonitzant, li diu: això que has fet no té lògica, ara tú també moriràs. Ja ho sé, diu l'escorpí, però no hi podia fer més: és el meu caràcter.

2 comentaris:

Anònim ha dit...

Després de la magnifica sèrie sobre Wells, estic impacient per llegir els teus comentaris sobre, per exemple: Elia Kazan-Marlon Brando.

PD Ahir vaig tornar a reveure "Viva Zapata" i cada vegada em sembla més, més i més i més obra mestra. I a tu ?

ricard ha dit...

L'hauria de revisar. Ara mateix, diria que la meva favorita del tàndem és "La ley del silencio", i la meva favorita de Kazan sense Brando és "Esplendor en la hierba".