divendres, 12 de març de 2010

MILLENIUM 3: A la tercera va la vençuda


Hem vist ja "Millenium 3: La reina al palau dels corrents d'aire", adaptació cinematogràfica de l'últim llibre de la trilogia Millenium del finat Stieg Larsson. Després vindrà el remake ianqui, però de moment ens toca parlar de cinema suec de gènere i lamentar l'estètica televisiva dels tres títols de la sèrie, dels quals el millor és el primer, i no crec que hi tingui gaire a veure el canvi de director sinó la història.

Tot i la dificultat de resumir en dues hores de pel.lícula novel.les de vuit-centes pàgines, cal dir d'entrada que les adaptacions són molt fidels. Si "Els homes que no estimaven les dones" és millor, és perquè també ho era l'original literari, amb una bona dosi de misteri a l'estil d'Agatha Christie, combinant una desaparició inexplicable en una illa i l'anàlisi minuciosa d'unes fotografies que revelarien un passat tenebrós (que ens recordava "Blow Up").

Les altres dues històries, centrades en el personatge de Lisbeth Salander, d'altra banda força ben trobat com a tal i molt ben interpretat per la debutant Noomi Rapace, se centren en una intriga conspiratòria previsible i d'interès força relatiu. O potser és perquè m'ho miro des del meu criteri mediterrani i no em sorprèn que la gent vagi de putes o que els governs creïn departaments policials secrets per poder espiar qui convingui saltant-se les normes.

Aquesta progressiva pèrdua d'interès dels llibres i la seva traducció en imatges no ha sigut obstacle perquè apareguessin com bolets novel.les sueques de misteri, totes elles escrites pels millors representants del gènere al seu pais segons la publicitat. No sé si també ens arribaran més thrillers procedents d'una cinematografia que mai no s'ha destacat per les propostes de gènere i que és coneguda en canvi per ser bressol del cinema d'autor més radical, amb Ingmar Bergman al capdavant. En quina categoria cal situar, però, "Déjame entrar", insòlita història de vampirs dirigida curiosament pel germà (Tomas Alfredson) del director (Daniel) de la segona i tercera parts de "Millenium"?