dijous, 19 d’agost de 2010

ORIGEN


Al llarg de la seva carrera, Christopher Nolan ha alternat films de poc pressupost i trames molt sofisticades ("Memento", "El truco final: el prestigio") amb blockbusters amb molta acció, com les seves aportacions a l'univers batmanià ("Batman Begins", "El caballero oscuro"). L'èxit de la darrera li ha permès realitzar "Origen", un film de ciència ficció de 160 milions de dòlars de pressupost, que integra una estructura sofisticada que requereix tota l'atenció de l'espectador per no perdre's en els diferents nivells de realitat (perdó, somni) en què transcorre l'acció, i un seguit de seqüències adrenalíniques que recorden les pel·lícules de James Bond.

Com en els films anteriors, Nolan demostra ser tan bo ideant trames alambinades com inepte rodant escenes d'acció. En qualsevol cas, ens trobem davant d'un film ambiciós i singular, que recorda força "Matrix" i podria haver estat superior si hagués sabut integrar els seus diferents nivells narratius; la història d'amor entre DiCaprio i Marion Cotillard és prou tràgica i sublim sobre el paper, però queda deslluïda en un conjunt tan atapeït, i alguns personatges secundaris no tenen entitat malgrat la qualitat dels intèrprets (Ellen Page, Michael Caine). Al final, el millor del film són unes quantes imatges impactants: París plegant-se sobre si mateixa, una habitació d'hotel sense gravetat...