dissabte, 2 de febrer del 2019

FRENESÍ


Ara que parlem de psicòpates assassins, és una bona ocasió per recordar la contribució al subgènere d'un mestre del cinema, el gran Alfred Hitchcock.

De "La sombra de una duda" a la memorable "Psicosis", la seva obra presenta uns quants serial-killers. L'assassí de la corbata de "Frenesí" (1972) potser no és tan conegut; a més, comparteix protagonisme amb un fals culpable (l'altre tema recurrent del director) i no és gaire atractiu, més aviat llefiscós. Treballa al Covent Garden londinenc i la seva especialitat és escanyar angleses voluptuoses; tot li va prou bé i, a més, la policia sospita d'un altre individu, la qual cosa no vol dir que no pateixi algun ensurt, com quan perd l'agulla de la corbata amb què atrapa el coll de les seves víctimes i l'ha de recuperar d'un cadàver ficat en un sac de patates dintre d'un camió.

Hitchcock va filmar "Frenesí", el seu penúltim treball, a la seva Anglaterra natal, després del fracàs de "Cortina rasgada" i "Topaz", i va aconseguir un títol brillant, sense pretensions però molt divertit, recordat per escenes com l'esmentada del camió de patates o pel travelling que ens allunya de la casa en què s'ha consumat el seu darrer crim, en off visual, fins a submergir-nos en el tràfec del mercat, ignorant de la tragèdia que s'esdevé uns metres més enllà.

L'humor del mestre britànic excel·leix en les escenes a la casa del circumspecte inspector de Scotland Yard: la seva dona segueix un curs de cuina francesa i alimenta el seu marit amb plats que li resulten molt estranys; si més no, la seva femenina intuïció serà de gran ajuda en la resolució del cas.

4 comentaris:

David ha dit...

Está muy bien. Recuerdo que la vi siendo niño por televisión y me dio algo de miedo (la escena del camión de patatas y el alfiler de corbatas se recuerda).

ricard ha dit...

Yo la vi de más mayorcito pero era un niño cuando se estrenó; no podía verla entonces porque, por descontado, no era apta. Recuerdo, sin embargo, que todo el mundo comentaba el desnudo inicial (un cadáver flotando en el Támesis; era lo más sexy que podías ver en cine en 1972).

Saludos.

miquel zueras ha dit...

Un film curiós, rodat a Alglaterra (on Hichcock volia fer "Kalidoscope", un projecte no realitzat) i Anna Massey de protagonista femenina, res a veure amb la típica "Rossa Hitchcock".
Molt bones les escenes del inspector Oxford amb la seva dona, cuinera amb poca traça però que, com dius, l´ajuda amb la seva intuició. De fet van tenir una serie pròpia a la BBC, una mena de Spin-off.
Salut!
Borgo.

ricard ha dit...

No sabia això del spin-off amb l'inspector i la seva dona. Un matrimoni pintoresc, però una mica més refinat que els Ropper.

Salut!