diumenge, 24 de gener del 2016

CRÍA CUERVOS


"Cría cuervos" (1975) va significar un gran èxit en la carrera de Carlos Saura i la seva definitiva consagració internacional. A la qual cosa van contribuir de manera decisiva la mirada immensa de la nena Ana Torrent, descoberta per Víctor Erice a "El espíritu de la colmena", i una cançó escrita per José Luis Perales i interpretada per Jeanette que portava per títol "¿Por qué te vas?".

D'altra banda, el film no és gens fàcil i recorda, salvant les distàncies, els drames bergmanians. Com ja va fer a "La prima Angélica" (1974), el director barreja els espais temporals fins i tot en el mateix enquadrament. Una Ana adulta (interpretada per Geraldine Chaplin) narra mirant a càmera la tristesa de la seva infància, situada cronològicament en l'actualitat -del moment en què es va rodar el film-, a les acaballes del franquisme. I la infància contemplada en temps present incorpora moments anteriors, que corresponen a quan la mare (també Geraldine Chaplin) encara vivia. La nena culpa de la mort de la seva mare al pare (Héctor Alterio), un militar masclista i tirànic, i es rebel·la de la manera més expeditiva possible. Ana té poder sobre la vida i la mort -almenys, ho creu així-, i la seva fantasia li permet alliberar-se de l'ambient opressiu i corrupte que regna en una mansió familiar que Saura presenta aïllada del temps i del món, ancorada en el passat que reflecteixen les fotografies que contempla la iaia invàlida, aliena a la irrupció d'una modernitat que, malgrat tot, amenaça amb engolir-la, representada per les tanques publicitàries que encerclen la propietat i que descobrim en plans aeris com el que serveix per cloure el film, amb la cançó de Jeanette de fons musical.

3 comentaris:

Pedro Rodríguez ha dit...

Tuve la oportunidad de entrevistar a Carlos Saura cuando se acercó por aquí para el estreno nacional de su película "El 7º día" en Mérida. Hablamos de la suerte que había tenido de trabajar siempre con grandiosos actores de nuestra cinematografía. Es el caso de Fernán Gomez y de la genial Ana Torrent, que aunque ya había hecho su debut en la obra maestra de Erice "El espíritu de la colmena", aquí su actuación resulta prodigiosa, llena la pantalla con su mirada, sus ojos proyectan una mirada inocente, fantástica y asombrosa sobre el drama real de la muerte tan presente y constante. También una mirada diabólica debido a la convulsa vida familiar y la angustiosa muerte de la madre. De ahí el título Cría cuervos (...y te sacarán los ojos). Premio especial del jurado en Cannes´76, un film magistral, un hito de nuestro cine.

miquel zueras ha dit...

La veritat és que no he pogut mai amb Saura. El veig com un Bergman a l´espanyola amb un cine que no aguanta gaire el pas del temps. De fet, el veig una mica culpable del cine espanyol de l´epoca que semblava no sortir de l´espanyolada per un costat i el cimema críptic de Saura i Erice. Una epoca on encara no hi havia cine de gènere a les nostres pantalles.
Salut!
Borgo.

ricard ha dit...

Pedro: La mirada de Ana Torrent era un verdadero milagro. Se decía que Kubrick, admirador del cine de Saura, había pensado en contratarla.

Borgo: Una mica de raó sí que tens. De tota manera, va fer algunes pel·lícules interessants i, com a mínim, una obra mestra: "La caza".

Una abraçada i gràcies pels vostres comentaris.