diumenge, 23 d’octubre del 2011

STEVEN SPIELBERG # 7: PETER PAN


Spielberg és el nen que no vol créixer. No obstant això, el Peter Pan que interpreta Robin Williams a "Hook" (1991) sí que s'ha fet gran i és un advocat molt enfeinat que ha oblidat la seva infància. Però haurà de recuperar-la quan el seu etern enemic, el Capità Garfi (Dustin Hoffman), segresti els seus fills, obligant-lo a tornar al País de Mai Més, amb la companyia de Julia Roberts fent de Campaneta.

Aquesta versió de l'obra de J. M. Barrie té molt mala premsa i potser no s'ho mereix. Sí que és un pèl llarga i no és la pel·lícula més inspirada de Spielberg, però trobo l'enfocament molt original.

Sobre el tema del retorn a l'infància tracta també l'episodi del director per al film "En los límites de la realidad" (1983), titulat "Kick the Can": Els vellets d'un geriàtric tenen l'oportunitat de tornar a ser nens amb l'ajuda d'un personatge misteriós i entranyable interpretat per Scatman Crothers. Aquest petit film també té molt mala fama, i sens dubte no supera l'episodi genial que va dirigir George Miller, però jo recordo haver plorat molt quan el vaig veure en el seu dia i em va impressionar la fotografia de tons daurats, molt escaient.


"A.I. Inteligencia Artificial" (2001), a la qual vaig dedicar un post sencer, és el revers de la moneda: David, el nen robot, voldria créixer, ser com els humans, però no pot. Tota la pel·lícula buscarà la Fada Blava perquè el faci un nen de veritat; al final, el nucli familiar -David i la mare humana- es retroben en un món mecànic que sembla somniat -somnien els androides?- (insisteixo: un dels millors moments de la història del cinema).

4 comentaris:

Pilar ha dit...

Si no creiem en les fades, com podrem veure-les? A mi em va agradar aquesta pel-lícula, utòpica, sobre el creixement de Peter Pan.
Sort que la Wendy va decidir deixar-lo en el seu mon. Va estalviar-nos uns quants maldecaps.
M'apunto "En los límites de la realidad", per poder contrastar-la.
Intel-ligència artificial em recorda a "Pinocho"
Tot em fa pensar en les presons del temps.

ricard ha dit...

Pilar, m'alegra trobar una defensora d'aquesta pel·lícula una mica maleïda que és "Hook".

No és casualitat que "A.I." et recordi "Pinocho": Kubrick, responsable de l'argument, va voler les referències al conte de Collodi, contra el parer de Brian Aldiss, autor del relat original.

El temps és una presó, però podem pintar finestres a les parets, com els protagonistes de "Down by Law".

Una abraçada.

Pilar ha dit...

Inoblidable pel-lícula...Bajo el peso de la ley...Inoblidable música...I la fotografia en blanc i negre?...I els diàlegs?

ricard ha dit...

I Roberto Benigni en un paper a la seva mida (i no és fàcil)!