divendres, 2 de juny del 2023

HA NACIDO UNA ESTRELLA

Tot i que tothom (o els més joves) pensarà en la pel·lícula del 2018 protagonitzada per Lady Gaga i Bradley Cooper (també director), la història narrada a "Ha nacido una estrella" té diverses versions, totes amb el mateix títol: una del 1937, de William A. Wellman, amb Janet Gaynor i Fredric March; una altra del 1976, de Frank Pierson, amb Barbra Streisand i Kris Kristofferson; i, finalment, la que considerarem millor, que és la dirigida el 1954 per George Cukor, amb Judy Garland i James Mason.

"Ha nacido una estrella" (1954), a diferència de les versions més recents, centrades en el món de la música, tot i que es tracta també d'un musical, està ambientada a Hollywood. Mason és una estrella del cinema en decadència a causa de la seva addicció a l'alcohol que facilitarà l'ascens d'una prometedora cantant amb qui també es casarà. Paradoxalment, la Garland, que havia assolit un gran èxit al servei de la Metro Goldwyn Mayer gràcies a títols com "El Mago de Oz" o "Meet Me in St. Louis", estava, en la dècada dels cinquanta, apartada del cinema després de patir greus problemes psicològics, amb intents de suïcidi i addicció a la morfina inclosos. Però, tot i que l'estrella tornaria a apagar-se i el final arribaria en forma d'una sobredosi de barbitúrics a finals dels seixanta, al film de Cukor demostra estar en forma i excel·leix tant en els números musicals com en els moments dramàtics. El realitzador serveix una posada en escena molt elegant en format scope i resol a força de convicció una barreja de gèneres no sempre fàcil. Cal dir que Mason broda el seu patètic personatge i escenes com la del lliurament dels Òscars o la de la platja al capvespre han esdevingut mítiques. 

La versió remasteritzada que volta actualment inclou l'àudio d'escenes perdudes (sobretot, de la primera meitat de la pel·lícula), substituïdes per fotografies d'arxiu.

8 comentaris:

El Demiurgo de Hurlingham ha dit...

Yo conozco la de 1976. que fue adaptada a historieta, en una revista de la editorial Columba.
Despertó mi curiosidad por las otras versiones.

Saludos.

Cinefilia ha dit...

El títol no deixa de tenir un matís lleugerament sarcàstic, considerant que la estrella de la Garland estava aleshores més aviat apagada. A banda que les escenes perdudes deixen entreveure que la pel·lícula havia de ser molt més espectacular.

Una abraçada.

ethan ha dit...

Esta película se encuentra entre mis favoritas de siempre. Me parece una obra maestra incontestable. Su primer musical y encima en el novedoso Cinemascope, lo pasa con nota Cukor, tanto que parece un Minnelli, pero aventajado. Hay números que son de una gran imaginación y Garland está magnífica. James Mason en su línea, uno de los mejores actores de siempre en mi opinión.
Saludos.

ricard ha dit...

Demiurgo: La versión de 1976 tuvo, según creo, una tibia recepción crítica; sin embargo, no estoy en condiciones de juzgarla ya que ni siquiera estoy seguro de haberla visto.

Juan: És cert, la Garland, a més dels seus traumes, no era una nouvinguda ni molt menys.

Les escenes perdudes -si són totes les que apareixen en foto fixa- no afegeixen espectacularitat però aclareixen algunes qüestions que en la versió amputada poden resultar confuses.

ethan: Muy acertada la comparación con Minnelli, y no deja de ser curiosa ya que se trataba del primer marido de Judy Garland.

Una abraçada.

Teo Calderón ha dit...

Pese a los numerosos problemas de producción y las mutilaciones sufridas en su día (que lograron desequilibrar el producto), ésta es sin duda la mejor versión de cuantas la industria de Hollywood ha abordado este argumento, incluyendo la que el propio Cukor rodó en 1932. Los personajes y las situaciones están trabajados a fondo y tienen un más completo desarrollo. La puesta en escena es de una perfección y complejidad que abarca e ilumina aspectos y recovecos de la historia que amplían su significado, y tanto Judy Garland como el gran James Mason (¡impresionante!) consiguieron los mejores trabajos de sus respectivas carreras.
Una nota para mejor entender: la versión original de esta película fue exhibida en una primera preview y su duración era de 196 minutos. Ante la mala acogida de los asistentes en aquel pase, fueron eliminados 15 minutos, quedando en 181. Posteriormente, para su estreno masivo, sufrió nuevas amputaciones, dejándola en 154 minutos. Una catástrofe. Otra más.
Un saludo.

ricard ha dit...

Gracias por el dato. Salvo error, la versión que he podido ver en Movistar + es la de 150 minutos, aunque resulta un poco más larga con los añadidos de audio más foto fija.

La versión de Cukor de 1932, que no he citado en el post, se tituló "Hollywood al desnudo".

Saludos.

Fran ha dit...

Hola Ricard!
Como amante de los musicales no me queda mas que confesar mi fascinación por ella. Pues mira, hace tiempo que no la veo, otra de las que hay que volver a revisar de vez en cuando.
Saludos!

ricard ha dit...

Es una mezcla elegante y casi insólita de melodrama y cine musical.

Saludos.