dijous, 24 de juliol del 2025

HABLE CON ELLA

L'escena de "Tardes de soledad" en què vesteixen el torero recorda una altra de molt similar a "Hable con ella" (Pedro Almodóvar, 2002), tot i que, en aquest cas, es tracta d'una dona, interpretada per Rosario Flores. 

I direu: és clar! Almodóvar sempre parla de dones. Doncs no! Aquí, els protagonistes són dos homes; tot i que amb alguns trets femenins: Benigno, l'infermer sol·lícit, passa per ser homosexual; Marcos, el periodista, plora cada dos per tres. Es relacionen entre si quan es coneixen a l'hospital (o va ser en un espectacle de dansa?) i amb dues dones en estat de coma: la ballarina Alicia, a causa d'un accident de cotxe, cuidada dia i nit pel primer; i la torera, a causa d'una cogida, entre la vida i la mort, entre dos amors. 

Em refermo en la idea que "Hable con ella" és el millor Almodóvar d'aquest segle. És cert que aprofita cameos diversos i talents diversos per omplir metratge, des de les elegants prestacions de Pina Bausch o Caetano Veloso als interludis humorístics a càrrec de Loles León i la sempre impagable Chus Lampreave. Però la trama principal, de la qual només diré que és trista, desesperadament romàntica, i, alhora, molt agosarada, molt radical i políticament incorrectíssima, esdevé fascinant, en bona mesura gràcies a la interpretació impecable, genial, de Javier Cámara, ben secundat per Darío Grandinetti; ells són dos solitaris enfrontats a dues dones (Alicia és Leonor Watling) que no parlen per raons òbvies, però potser escolten allò que ells els expliquen, sobretot Benigno, que ja li diu al seu únic amic: cal parlar amb les dones, estimar-les, cuidar-les i parlar-hi. De qualsevol cosa, d'un viatge, o d'una pel·lícula, com la muda "El amante menguante", una altra peça sobre amors infinits, trista però divertida (amb Fele Martínez i Paz Vega).

4 comentaris:

Trecce ha dit...

Entre la producción de Almodóvar es de las que mejor acogida tuvieron y de las que se mantienen, con el paso del tiempo, entre sus mejores obras y es que yo pienso que aquí, el manchego deja a un lado algunos de sus excesos para realizar uno de sus films más contenidos y sobrios sin renunciar a su estilo.

ricard ha dit...

Esa es la clave del éxito del film. El exceso está en el argumento, pero la presentación es sobria y elegante.

Cinefilia ha dit...

També es troba entre les meves pel·lícules preferides d'un director que mai m'ha acabat d'entusiasmar del tot.

Una abraçada.

ricard ha dit...

Almodóvar va ser un referent els anys vuitanta, i és història del nostre cinema. Però la segona meitat de la seva carrera és, en gran part, decebedora.

Una abraçada.