divendres, 13 de juny del 2025

LUNA NUEVA

El 1940, Howard Hawks signa, després de "La fiera de mi niña", un altre dels títols emblemàtics de la screwball comedy

"Luna nueva" adapta una obra de teatre de Ben Hecht i Charles MacArthur que ja havia portat al cinema Lewis Milestone el 1931, i que recuperaria Billy Wilder a "Primera plana", el 1974. A diferència, però, de les altres versions, el reporter que vol deixar la feina per casar-se és aquí una dona (Rosalind Russell) i, a més, ex-esposa de l'editor (Cary Grant, perfecte), un murri simpàtic que farà servir tota mena d'estratagemes per recuperar el professional i, de retruc, la muller. La imminent execució d'un revolucionari -que acabarà ocult en un escriptori de la sala de premsa del jutjat-, acusat de matar un policia, és l'esquer perfecte.
Amb Ralph Bellamy (el futur marit de la Hildy i a qui ningú no pren seriosament -en un gag genial, algú comenta que és "un que s'assembla a Ralph Bellamy"-) de tercer vèrtex del triangle, i el concurs d'una colla de secundaris impagables (periodistes, acusat -i una noia que se l'estima-, la sogra de la reportera, l'alcalde, el cap de policia), "Luna nueva" esdevé una comèdia trepidant, de diàlegs tan ràpids que resulta difícil retenir tots els matisos que contenen (atenció a les converses telefòniques en paral·lel); també és una lloança -no exempta d'ironia- a la professió de periodista, i a la conveniència de seguir els instints, i, de passada, una conya radical en què el revolucionari sembla molt bona persona mentre els poders fàctics són corruptes, ineptes i insensibles, només preocupats per satisfer l'electorat.

6 comentaris:

Cinefilia ha dit...

Clàssic indiscutible. Una comèdia molt divertida, però, sobretot, dotada d'un sentit del humor molt intel·ligent.

Una abraçada.

dvd ha dit...

Este guion, la escritura y ejecución de los diálogos, debería ser asignatura obligatoria en cualquier colegio. Obra maestra absoluta...

Teo Calderón ha dit...

Una de las más desenfrenadas comedias de Howard Hawks, y también la más cáustica, en la que lleva a cabo una denuncia demoledora de la corrupción y la injusticia, de la estupidez y la deshumanización (nunca se retrató con tanta acidez la profesión de periodista como en esta obra maestra). El ritmo vertiginoso de diálogos y acción, perfectamente medido y controlado, eficaz siempre, los cambios de registro, apenas dan tiempo al espectador para asimilar la carga corrosiva de la historia de Hecht y McArthur.
Cary Grant y Rosalind Russell, están absolutamente geniales, así como ese nutrido grupo de maravillosos secundarios que dan vida a una desarmante (e ilustrativa) galería de personajes que van de lo patético a lo despreciable, siempre en clave aterradoramente divertida.
Un saludo.

ricard ha dit...

Juan: Amb uns diàlegs brillantíssims.

Una abraçada.

dvd: Como señalas, no es únicamente el contenido, sino el ritmo; algo que se echa en falta en la mayoría de comedias actuales.

Teo: No tiene un solo minuto que no se aproveche o que no arroje luz sobre la acción o las motivaciones de unos personajes bien definidos, de forma más bien cáustica como indicas. Grant y Russell bordan sus papeles y, como en la mejor comedia clásica americana, los secundarios son relevantes y divertidos sin excepción, aun cuando solo tengan un par de frases.

Saludos y gracias por comentar.

Trecce ha dit...

Magnífica comedia de Howard Hawks que se apoya en un guion con diálogos rápidos e ingeniosos (como indicas) que son el verdadero centro de la película.

ricard ha dit...

Así es, la película son sus diálogos.