"Luna nueva" adapta una obra de teatre de Ben Hecht i Charles MacArthur que ja havia portat al cinema Lewis Milestone el 1931, i que recuperaria Billy Wilder a "Primera plana", el 1974. A diferència, però, de les altres versions, el reporter que vol deixar la feina per casar-se és aquí una dona (Rosalind Russell) i, a més, ex-esposa de l'editor (Cary Grant, perfecte), un murri simpàtic que farà servir tota mena d'estratagemes per recuperar el professional i, de retruc, la muller. La imminent execució d'un revolucionari -que acabarà ocult en un escriptori de la sala de premsa del jutjat-, acusat de matar un policia, és l'esquer perfecte.
Amb Ralph Bellamy (el futur marit de la Hildy i a qui ningú no pren seriosament -en un gag genial, algú comenta que és "un que s'assembla a Ralph Bellamy"-) de tercer vèrtex del triangle, i el concurs d'una colla de secundaris impagables (periodistes, acusat -i una noia que se l'estima-, la sogra de la reportera, l'alcalde, el cap de policia), "Luna nueva" esdevé una comèdia trepidant, de diàlegs tan ràpids que resulta difícil retenir tots els matisos que contenen (atenció a les converses telefòniques en paral·lel); també és una lloança -no exempta d'ironia- a la professió de periodista, i a la conveniència de seguir els instints, i, de passada, una conya radical en què el revolucionari sembla molt bona persona mentre els poders fàctics són corruptes, ineptes i insensibles, només preocupats per satisfer l'electorat.
6 comentaris:
Clàssic indiscutible. Una comèdia molt divertida, però, sobretot, dotada d'un sentit del humor molt intel·ligent.
Una abraçada.
Este guion, la escritura y ejecución de los diálogos, debería ser asignatura obligatoria en cualquier colegio. Obra maestra absoluta...
Una de las más desenfrenadas comedias de Howard Hawks, y también la más cáustica, en la que lleva a cabo una denuncia demoledora de la corrupción y la injusticia, de la estupidez y la deshumanización (nunca se retrató con tanta acidez la profesión de periodista como en esta obra maestra). El ritmo vertiginoso de diálogos y acción, perfectamente medido y controlado, eficaz siempre, los cambios de registro, apenas dan tiempo al espectador para asimilar la carga corrosiva de la historia de Hecht y McArthur.
Cary Grant y Rosalind Russell, están absolutamente geniales, así como ese nutrido grupo de maravillosos secundarios que dan vida a una desarmante (e ilustrativa) galería de personajes que van de lo patético a lo despreciable, siempre en clave aterradoramente divertida.
Un saludo.
Juan: Amb uns diàlegs brillantíssims.
Una abraçada.
dvd: Como señalas, no es únicamente el contenido, sino el ritmo; algo que se echa en falta en la mayoría de comedias actuales.
Teo: No tiene un solo minuto que no se aproveche o que no arroje luz sobre la acción o las motivaciones de unos personajes bien definidos, de forma más bien cáustica como indicas. Grant y Russell bordan sus papeles y, como en la mejor comedia clásica americana, los secundarios son relevantes y divertidos sin excepción, aun cuando solo tengan un par de frases.
Saludos y gracias por comentar.
Magnífica comedia de Howard Hawks que se apoya en un guion con diálogos rápidos e ingeniosos (como indicas) que son el verdadero centro de la película.
Así es, la película son sus diálogos.
Publica un comentari a l'entrada