Reconec que, des d'"Història de la meva mort", trobo enginyosos els temes triats pel director català més estimat a França. I més interessant el seu cinema, tot i que continua aglutinant virtuts i defectes; molt més en el cas de "Liberté" (2019) que en el del seu treball precedent, més equilibrat.
El millor és com, des del seu estil no-narratiu, aconsegueix descriure amb notable eficàcia una trobada sexual que comença al capvespre amb llargs diàlegs i certa contenció i acaba a l'albada, enmig d'un silenci sepulcral i després que els personatges que s'oculten entre els arbres o dins els seus palanquins hagin complert llurs desitjos. Serra juga a mostrar i no mostrar, i els enquadraments emfatitzen el voyeurisme dels personatges i també dels espectadors. Però, tot i que els diàlegs d'arrel sadiana són més provocadors que les imatges que els acompanyen, acabarem (dues hores i quart donen per a molt) assistint a sessions de fuetejades al cul i algunes pluges daurades, amb el concurs de noies ben plantades i homes una mica menys atractius, des de Lluis Serrat, pelut com un ós, a un pobre mutilat content que se li pixin al damunt. Aquestes escenes són ben reals però altres moments són pura representació, tan falsos com els rostres empolvorats: enormes penis de roba que supleixen els de veritat, més aviat flàccids, o la llet que banya la noia nua lligada a un arbre.
Els defectes del film són inseparables de les seves virtuts: la monotonia, l'absència de progressió narrativa, la confusió. Podem debatre sobre si era necessari esgotar l'espectador o quin sentit tenen unes provocacions escatològiques fins a cert punt gratuïtes. Però Serra ja avisa que fa cinema per divertir-se ell i a l'espectador que el donin pel sac.
(*) Sabrem qui és el Duc de Walchen si ho llegim a les ressenyes perquè la pel·lícula no explica tant; i descobrirem als títols de crèdit que qui s'amaga rere un aspecte decrèpit (convenient al personatge, això és cert) és l'antic favorit de Visconti, l'inefable Helmut Berger.
Tota una provocació que no deixa ningú indiferent.
ResponEliminaUna abraçada.
Curiosa propuesta.
ResponEliminaJuan: Sí, però ja m'esperava una cosa així.
ResponEliminaTrecce: Desde luego, el cine de Albert Serra es diferente.
Una abraçada i gràcies pels comentaris.